Big data og analytics udgør fremtiden - i en ellers usikker fremtid

Big data bliver stadig mere væsentlig for danske virksomheder. Men det er nødvendigt at tænke over ting som lagerkapacitet og hvor data gemmes

Kommentar af: Fredrik Arveskär, regionschef for Infinidat i Norden og Benelux

Big data har været et stort tema i mere end et halv årti. Og big data er stadig et emne, der er værd at være opmærksom på. Alt andet lige lever vi i en verden af big data. Ifølge insidebigdata.com fordobles det digitale univers h vert andet år fra 2010 til 2020 - for ikke at nævne menneskelige data og maskinskabte data, hvor sidstnævnte vokser 50 gange så hurtigt som traditionelle forretningsdata.

Så hvor skal vi lagre disse data, og hvordan skal vi få adgang til dem hurtigt nok til at gøre al denne viden, data og indsigt værdifuld? Det er de vigtigste spørgsmål. Enhver virksomhed uanset størrelse genererer ganske enorme mængder data over et år. Og som det ofte bliver omtalt, er data den nye olie. Det er her den sande værdi ligger, ikke i bygninger eller hardware. “Viden er magt” har en ny betydning - viden og data er penge i banken.

Men hvis du ikke kan udnytte data, tjener det lidt eller intet formål at indsamle eller lagre dem. Opbevaringen er trods alt ikke gratis, uanset om du lagrer data på stedet eller i skyen. Ikke desto mindre er det en kendsgerning, at data er nøglen til kunderne og markederne. Det kræver naturligvis brug af maskinlæring og AI for i dette økosystem i real-time analytics fremtiden.

Nogle henviser til dette som den data-drevne økonomi og andre som overvågning. Faktum er dog, at indsigt er godt for forretningen - alt andet lige. Hvorfor har vi haft biblioteker siden de antikke grækere og egyptere, og hvorfor har kongerne holdt historikere tæt på sig? For at indsamle og gemme viden og indsigt. Det handler om at kende modstanderen, og i dag er modstanderen ikke kun konkurrenterne, det er kunderne.

Som enhver forhandler ved, forventer kunderne, at forhandleren skal vide alt om dem, så de kan få den optimale personlige indkøbsoplevelse, men de forbeholder sig retten til at være illoyale og vælge et andet brand, hvis de ikke føler kundeoplevelsen matcher deres forventninger. Så man må hellere være i stand til at gemme, alt hvad man ved om hver kunde, og være i stand til at hente den viden frem, så snart kunden er klar til at interagere. Dette er betingelserne for moderne forretning.

Så vi vender os mod analyser for at levere varen, imødekomme forventninger og opnå en fordel på baggrund af disse indsigter. Primært via business intelligence og avanceret analytics, der begge drager nytte af big data, men stadig er ret anderledes i hver deres udfald. Den første kan fungere i en mere taktisk kapacitet, og sidstnævnte er hovedsagelig strategisk, men de er begge vigtige for generelt at være på forkant i en yderst konkurrencepræget verden.

Big data har - når de er korrekt opstillet og under de rigtige omstændigheder - evnen til i samspil med analytics nærmest at omdanne indsigt og data fra fortid og nutid til en krystalkugle, der kan forudse fremtiden. I det mindste gør de det muligt for virksomheder, at forudsige, hvad der med størst sandsynlighed vil ske i fremtiden.

Det er på ingen måde science fiction, og det er ikke irrelevant. Nye rapporter viser, at kunderne i de kommende år mere eller mindre forventer at de forskellige brands ved, hvad kunden er interesserede i og kigger efter, næsten før de selv er, og som sådan kan komme med forslag. Så man må hellere vide, hvem man har at gøre med, deres historie og interaktioner med dit brand. Især da grænserne mellem B2B og B2C bliver mere udflydende.

Min holdning er klar. Med nye regler som GDPR, behovet for at leve op til sikkerheden såvel som tilgængelighed, samt investeringerne i hardware, personale til at håndtere serverne mv. er der ingen sund økonomisk årsag til ikke at understøtte et datavenligt økosystem. At spare på data ressourcerne er ikke en mulighed. Invester i skalerbare software-drevne løsninger, der kan tilpasses over tid og sikre det bedste data-throughput i en usikker, men tempofyldt data- og analysedrevet fremtid.