Danmarks digitale folkemøde vokser stadig

Danmarks digitale folkemøde vokser stadig

Internet Week Denmark i Aarhus er på seks år vokset til at være Danmarks førende digitale event. I år er temaet 'Where does technology take us?', og der er lagt et program for børnefamilien, pensionisten, nørden, businessfolket og stort set alle andre midt i mellem

Fra 2.-6. maj danner Internet Week Denmark rammen om over 100 events. Siden den første udgave af Internet Week Denmark i 2013 løb af stablen, er det digitale folkemøde vokset markant. Første år var der 3.000 gæster og i år forventes 7.500 deltagere at dukke op til de mere end 100 arrangementer, talks, paneldebatter, seminarer, workshops, hackathons og udstillinger.

- Fake news, unge, der bliver anklaget for pædofili på grund af deling af videoer og misbrug af Facebook-data, er bare nogle af de højaktuelle grunde til, at det er vigtigere end nogensinde, at vi tager stilling til, hvordan internettet påvirker os, hvordan vi kan og vil bruge internettet. Det er det, IWDK kan - blandt meget andet. Vi kan være et sted, hvor vi kan diskutere og dele erfaringer. I år vil flere af oplægsholderne - bl.a. Jamie Bartlett under åbningens keynote og et andet arrangement - kaste et konstruktivt blik på det, vi kan kalde internettets skyggesider. Altså de sider af teknologien, som kan få negative effekter, hvis vi ikke forholder os kritisk og reflekterende til det, siger Christian Schwarz Lausten, der er direktør i det digitale rådgivningsfirma Seismonaut og operatør bag Internet Week Denmark.

Internet-festival for alle

Årets tema og det fokus Internet Week Denmark vil kredse om i årene fremover, er "People first in the digital age". Groft oversat betyder det, ifølge Christian Schwartz Lausten, at festivalen ikke blot er for nørder og businessfolk:

- Internettet, mobilen, robotter, kunstig intelligens og alt det andet må aldrig blive et mål i sig selv - det er midler til at skabe bedre liv for mennesker, og det skal vi, der arbejder med digitalisering, huske på hver eneste dag. Internet Week Denmark handler om at skabe de bedste forudsætninger for vækst og arbejdspladser, men det handler også om at undgå, at digitalisering bliver et elitært projekt for de få. Det her gælder vores alle sammens hverdag og fremtid - høj som lav. Det er derfor, vi insisterer på, at der skal være plads til både det professionelle og det personlige, det faglige og det folkelige, både erhvervsliv og borgere under Internet Week Denmark.

Af samme årsag tager festivalen i år weekenden i brug for at give borgere, børnefamilier og andre interesserede endnu bedre mulighed for at komme tæt på teknologien, som berører vores alles liv. Det vil også afspejle sig i festivalens arrangementer, som i år blandt andet omfatter kunstig intelligens, de altid populære Coding Pirates, droner, Virtual Reality, Internet of Things, robotter, fake news samt fokus på digital sikkerhed for børn, unge og seniorer.

Officiel åbning med internationale hotshots

Den officielle åbning den 2. maj er et tætpakket og inspirerende to-timers arrangement i Arne Jacobsens flotte Rådhussal i Aarhus. Programmet afspejler temaet på fornem vis med:

  • Max Schorr, Grundlægger og arbejdende bestyrelsesformand GOOD Inc., hvor han har stået bag en stribe af de mest innovative kampagner som Earth to Paris, og Good December with Microsoft.
  • Nicole Yershon, Forfatter og grundlægger af Ogilvy Labs, en af verdens største reklamebureauers forsknings- og udviklingsafdeling.
  • Jamie Bartlett, Journalist, Forfatter og direktør for Centre for the analysis of social media i tænketanken DEMOS. Jamie er forfatter til bogen "The Dark Net" og forsker i, hvordan teknologi påvirker os alle.
  • Morten Primdahl, Grundlægger af Zendesk, der tog springet fra dansk startup til succesfuld Silicon Valley-virksomhed, som nu er NASDAQ børsnoteret.

- lb