Forbrugertryghed på de danske netbutikker

Forbrugertryghed på de danske netbutikker

ANNONCE: Datasvindel er en af de største konsekvenser ved internettets samfundsmæssige og teknologiske ekspansion, og det er, som bekendt, et stort problem på verdensplan. EU (og i samme forbindelse også Danmark) tog i foråret nogle af de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger med indførelsen af en skærpet persondataforordning.

Mange forbrugere er dog stadig usikre, når de handler på nettet, men de danske netbutikker forsøger i stigende grad at imødekomme denne usikkerhed ved at implementere forskellige tiltag som E-mærket og HTTPS-systemet, der kan garantere forbrugernes tryghed. Goldentimes.dk er et eksempel på en sikkerhedsopdateret netbutik, hvor sikkerheden er nødt til at være i højsædet, da firmaet sælger fashionable smykker.

E-mærket – tillidsfuldt pejlemærke

Da E-handlen buldrer afsted i både dansk såvel som europæisk sammenhæng, samtidig med at datasvindel desværre også oplever fremgang, får E-mærket løbende en større betydning for de danske forbrugere. E-mærket er, som de fleste indenfor branchen er bekendt med, en certificeringsordning, som er med til at garantere sikkerheden for forbrugere på diverse netbutikker. E-mærket er således et pejlemærke, som flere og flere forbrugere har fået øjnene op for. Flere og flere sites følger med udviklingen, og i skrivende stund er mere end 2300 netbutikker nu medlem af ordningen, som størstedelen af danskerne mener er det mest troværdige holdepunkt i forbindelse med E-handel.

HTTPS-systemet

Et stigende antal netbutikker implementerer nu også HTTPS-systemet fremfor det, i sikkerhedsregi, forældede HTTP-system. Det ekstra ’S’ står helt enkelt for security, og systemprotokollen krypterer nu personfølsomme data, således at sikkerheden øges betragteligt og chancerne for persondata-angreb minimeres væsentligt. Almindelige HTTP-forbindelser fremgår nu som usikre, når forbrugerne besøger de pågældende sites. Efter de skærpede krav i forbindelse med lanceringen af persondataforordningen, er forbrugerne opmærksomme på datasikkerhed som aldrig før, og butikkerne har heldigvis fået øjnene op for vigtigheden omkring skiftet til HTTPS-systemet, hvilket er til alles bedste.