Guide: Sådan kommer du til tops på Google i 2018

Guide: Sådan kommer du til tops på Google i 2018

Det nye år for døren, men inden du kan læne dig tilbage og lade julefreden sænke sig, bør du som webshopejer sikre, at din hjemmeside har alle forudsætningerne for at stryge til tops på Google i 2018. Google, som er den altoverskyggende magt på markedet for søgemaskiner, bliver hele tiden mere intelligent. Dens intention er at give brugerne den bedste oplevelse og levere de mest relevante resultater baseret på en given søgning.

Det er dog, som de fleste ved, ikke tilfældigt, hvilke hjemmesider der indtager de fornemme pladser. Arbejdet med søgemaskineoptimering (SEO) dækker over alt fra SEO-tekst til linkbuilding, og spillereglerne ændres konstant. 2018 bliver højst sandsynligt et år, hvor Google vil fortsætte sit fokus på UX (User Experience), der så småt er blevet nøglen til eksponering i søgemaskinen.

Brugeroplevelsen påvirker dvæletiden

Har du en flot hjemmeside eller webshop, der gør det let for dine besøgende at finde rundt og foretage en handling, tænker du UX. Og det er godt for dine organiske placeringer. Finder dine besøgende din side interessant og troværdig, bliver de typisk længere tid på siden og kigger på dine undersider og eventuelle kategori- og produktsider. Dvæletiden er med til at fortælle, om folk finder din side relevant og værdiskabende og har stor betydning for, om du indtager en plads som nummer 1 eller midt på side 2. 

Forsvinder folk hurtigt fra din side (altså en høj afvisningsprocent), ser Google det som et tegn på, at din side ikke er relevant i relation til en given søgning, eller at sidens indhold ikke tilfredstiller søgeforespørgslen – begge dele er bestemt ikke noget, der hjælper på dine placeringer. 

Derfor bør du i 2018 tænke UX som en integreret del af alt arbejde med SEO. Et godt eksempel kan være en kategoriside, som de fleste udstyrer med en masse søgemaskineoptimeret tekstindhold målrettet forskellige søgeord. Det er dog ikke altid hensigtsmæssigt. 

Som forbruger vil man gerne hurtigt kunne skabe sig et overblik over produkter og priser, og derfor vælger mange at begrænse sig til 100-200 ord i toppen efterfulgt af en masse produkter og til sidst en masse tekst igen. På denne måde skal brugeren ikke scrolle for langt ned for at se udvalget. Er der kun tekst over folden, smutter vedkommende måske uden at se og konvertere.

Video står øverst på menuen i 2018

Har du før arbejdet med video på sociale medier, har du sikkert bemærket, at du ofte får en bedre rækkevidde med video kontra tekst. Men video er også guld værd i arbejdet med SEO. Det er endnu et eksempel på synergien mellem SEO og UX, da besøgende er yderst