Internet of Things bliver hverdag
I Kina, USA og Tyskland vil 260.000 ulykke kunne forhindres om året med automatisk kørsel, forklarer Dr. Vokmar Denner. (Foto: Bosch)

Internet of Things bliver hverdag

I en ikke så fjern fremtid bliver IoT en del af alt og alles liv. Alt bliver forbundet, men det sker ikke natten over – det vil ske som en evolution

Af Lars Bennetzen, Bosch ConnectedWorld 2018, Berlin, Tyskland

På Boschs årlige konference om forbundne enheder, Bosch ConnectedWorld i Berlin, fortalte Dr. Volkmar Denner, CEO for Bosch, om den vision og den retning han ser Internet of Things bevæge sig. Konferencen blev besøgt af over 4000 deltagere, og IT-Reload var med.

- Vi har længe ment, at IoT vil blive en del af vores liv, og første skridt er at gøre ting parate, forklarede Dr. Volkmar Denner i hans Keynote. For Bosch har det været en rejse, de har været i gang med i 10 år, siden de købte deres første IoT-firma.

- Siden har vi arbejdet målrettet mod at gøre vores produkter forbundne. Vi har oprettet vores “Center for Artificial Intelligence”, og fra 2020 og frem vil alle vores elektroniske produkter være forbundne enheder, siger Dr. Volkmar Denner.

Og det går stærkt for Bosch med at få deres ting gjort klar til internettet. Allerede i år er 60 % af alle deres elektroniske produkter ip-klar. Han fremhæver samtidig, at det er vigtigt at huske på, at IoT er mere end blot en platform, der skal også være produkter og services, ellers er IoT blot endnu et akronym, der dækker over en teknologi, ingen benytter.

- Derfor kan et firma i sig selv ikke bygge et IoT-økosystem. Det må og skal være et samarbejde mellem mange partnere, hvor de fysiske produkter driver udviklingen, og hvor vi sammen udvikler det økosystem, der skal drive IoT frem, siger Dr. Volkmar Denner.

Fremtiden er mobilitet

En teknologi, der kommer til at drive IoT-udviklingen mere end andre, er indenfor mobilitet. Her ser Dr. Volkmar Denner, at fremtiden bliver mobil, forbundet, elektrisk og automatisk. Og han mener ikke, at han er alene om at have den vision, den, mener han, deles af mange.

- I dag er bilen det centrale objekt i transport, og jeg tror, at der i fremtiden vil blive en række af delte enheder, der vil danne transportgrundlaget for folk. I vores mobility-division vil der nu komme en Bosch Connected Mobility Solution, hvor der skal udvikles løsninger, der hjælper multi-modal transport, siger Dr. Volkmar Denner.

Multi-modal transport handler blandt andet om automatisk kørsel, og det er en central del af Internet of Things.

- I Kina, USA og Tyskland vil 260.000 ulykker kunne forhindres om året med automatisk kørsel, og samtidig vil vi kunne opleve store besparelser i CO2-udledning på grund af bedre kørsel, forklarer Dr. Volkmar Denner.

Men autonom kørsel er ikke noget, vi kommer til at opleve lige med det samme, det er nødvendigt at starte i en mindre skala, og for Bosch og Daimler AG er det første skridt automatisk parkering, og når det virker – så skal den automatiske kørsel på motorvej nok komme.

- Biler, der parkerer sig selv, er en skøn funktion. Det kan godt være, at det er fedt at køre en bil, men parkering er sjældent noget, vi nyder. Derfor er folk glade for hjælp, og i den nære fremtid vil Mercedeschauffører ikke skulle tænke på at parkere længere, fortæller Dr. Dieter Zetsche, bestyrelsesformand for Daimler AG, og chef for Mercedes-Benz Cars.

Autonom kørsel

For ham er automatisk parkering et eksempel på, hvordan folk kan blive gjort fortrolige med automatisk kørsel, og det baner vejen for et meget større projekt – autonom kørsel.

Sammen med Bosch har Daimler AG og Merceces-Benz skabt et projekt, CASE – Connected Autonomous, Shared & Services, Electric, hvor der arbejdes på autonom kørsel.

- Det er et fælles projekt, for vi har brug for stærke partnere – vi kan ikke klare alt selv, siger Dr. Dieter Zetsche, og pointerer, at autonom kørsel gør store fremskridt.

Sammen med Bosch er Daimler AG og Mercedes-Benz ved at udvikle Level 4 og Level 5 autonom kørsel til beboelsesområder, og der arbejdes på at forstå de komplekse mønstre, der er i trafikken i den virkelige verden.

- Vi har allerede kørt test I USA, Tyskland, Sydafrika, Australien og Kina. Og det er nødvendigt, for vi skal lære at forstå de forskellige regler og mærkninger i forskellige lande. Og der er store forskelle, og der er store kulturmæssige forskelle – og vi skal forstå dem alle, fremhæver Dr. Dieter Zetsche.

Testkørsler rundt om i verden bliver derfor brugt som øvelser til at få hardware og software til at forstå forskellige forhold rundt om i verden. En del af den udvikling er også, at de selvkørende biler bliver forbundne. Inde i bilen skal der forbindes til brugerne, bilerne selv skal forbinde sig til hinanden og til sensorer i veje og byer, og det stopper ikke der.

- Der er jo ingen grund til, at bilen ikke også snakker med dit hjemmesystem. For eksempel kan bilen vide, når der kommer en pakke til dig, og derfor automatisk lægger ruten forbi posthuset, eller måske låser bagsmækken op, når posten vil aflevere pakken, siger Dr. Dieter Zetche.

Han er også ret sikker på, at det i takt med at taleforståelse bliver bedre og bedre, så vil du også komme til at tale til din bil, og ikke f.eks. skulle skrive din destination ind eller bruge din app for at parkere bilen.

En anden del af samarbejdet med Bosch går ud på at få udviklet en robo-taxi, som vil være en naturlig forlængelse af den autonome bil. Den ligger lidt længere ude i fremtiden, men den er allerede på tegnebrædtet.

- Men udover at være forbundne, så er det også vigtigt, at fremtidens forbundne biler bliver elektriske. Det er vores vision, og vi arbejder på at elektrificere alle vores biler. I 2020 vil vores Smart-brands være det første, der er 100 % elektrisk, siger Dr. Dieter Zetche og fremhæver, at vi er på kanten af en nye transport-æra.

Starter med automatisk parkering

Men det hele starter med automatisk parkering, en teknologi som Bosch og Daimler AG fremviste som demo. Og der er en god grund til, at lige præcis automatisk parkering er så vigtig.

- Det handler om, at vi skal ændre den måde, folk bevæger sig i trafikken på – i særdeleshed i byerne. Undersøgelser viser, at 30 % af trafikken i byerne går ud på at lede efter p-pladser. Så vi kan bringe energiforbruget ned og dermed også CO2-udledningen ved at indføre automatisk parkering, siger Dr. Volkmar Denner.

Samtidig så sker der mange skader på biler i p-anlæg, at reducere dem vil spare mange penge. Derudover kan der placeres omkring 20 % flere biler i parkeringsanlæg, hvis det ikke er nødvendigt at åbne dørene. I dag bruges der sensorer, der hjælper med parkering, men Dr. Volkmar Denner ser ingen grund til at disse sensorer ikke også bruges til at detektere, hvor der er ledige p-pladser.

- Vi søger efter måder at gøre det mere sikkert at køre bil. Og at bruge sensorer til at nedbringe antallet af uheld i trafikken er oplagt, siger Dr. Dieter Zetche.

Endnu er vi dog ikke der, hvor de autonome biler kan slippes løs på vejene, det kræver stadig ændringer af lovgivningerne rundt om i verden. Men Dr. Volkmar Denner oplever, at politikerne er positive, og at der gradvis bliver åbnet op for, at autonom kørsel på forskellige niveauer bliver tilladt – f.eks. i p-huse.

- Men det er også nødvendigt for politikerne at give mulighed for autonom kørsel, ellers får vi ikke løst de trafikale og forureningsmæssige problemer, vi har, pointerer Dr. Volkmar Denner.

Men der må heller ikke bare åbnes op. For de autonome biler skal være sikre.

- Vi skal være forsigtige, for når bilerne kan så meget, så skal vi huske at sikre, at kunden ikke har mulighed for at lade bilen gøre noget, som kan være farligt, påpeger Dr. Dieter Zetche.

Fremtiden

Udviklingen inden for selvkørende biler går stærkt, og hos Bosch forventer Dr. Volkmar Denner, at om 10 år vil emissionsfri og autonome biler ikke længere være en nicheproduktion, men en vigtig del af virksomheden.

- Vi vil stadig have mange biler med traditionelle motorer, for mange har brug for længere transport, end elbiler kan levere, men det bliver en markant mindre del, siger Dr. Dieter Zetche.

Som en naturlig følge heraf, er elektrificering et meget vigtigt punkt for Bosch. Batterier er stadig en udfordring, hvor det er svært at få en god kapacitet, uden at prisen bliver meget høj. Derfor vil det i starten primært være transport til de korte distancer, der blive udviklet mest på.

- Elektrificering af elektriske cykler er et meget naturligt område at gøre noget med, der er allerede et stort marked. Derudover er der transporttjenester i storbyerne, som også med stor fordel kan drage nytte af elektriske transportmidler, slutter Dr. Volkmar Denner.