Iværksætter: Sæt hverdagens opgaver i system

Iværksætter: Sæt hverdagens opgaver i system

Sponseret indhold: Er du iværksætter og kæmper du med at få dagligdagen og økonomien til at hænge sammen? Få et overblik over de mange systemer, som kan hjælpe dig til bedre overblik, styring og ro.

En bølge af iværksætteri og innovation vælter i disse år ind over Danmark og dansk økonomi, og termer som disruption og digitaliseringer er på alles læber. Desværre oplever mange af disse iværksættere at drømmen om egenrådighed og daglig frihed, bliver spoleret af den kompleksitet, som det ofte er at drive det daglige element i en virksomhed. 

For med GDPR lovgivning stående overfor ikrafttrædelse, og med de mange elementer en sund virksomhedsdrift kræver, kan det være svært at vælge det rigtige setup fra starten. Netop derfor har vi lavet en mindre samling af de mere klassiske systemer, du kan benytte og investere din tid i.

Fakturering kan være en jungle
Når man starter virksomhed er det alfa og omega, at der på et givent tidspunkt begynder at komme penge ind i firmaets kasse. Og at holde styr på alt dette skal være nemt og overskueligt. Mange virksomheder starter med at holde styr på økonomien i bare Microsoft Excel, men som mange vil opleve, så har Excel naturlige begrænsninger, og det hjælper ikke med at hverken skabe eller sende, samt følge op på fakturering af kunder. Men det er der heldigvis mange andre eksterne services, som kan hjælpe med. Danske Billy tilbyder gratis oprettelser og udsending af fakturering, mens Dinero leverer løsningen, der er lidt større. Regnskab og fakturering samles i én løsning, ligesom du får mulighed for support og udvikling af din løsning. Forhåbentlig når iværksætteriet og forretningen en større, hvor man får brug for markant andre løsninger såsom Microsoft NAV også kendt som Navision. Navision er meget mere end bare et faktureringssystem. Det er centralværktøjet for hele virksomheden økonomistyring og hjælper virksomheden til at finde optimeringsmuligheder, giver stærkere styring af indtægter og udgifter, ligesom det styrker virksomhedens effektivitet. 

Har du styr på dine kunder? 
Customer Relations Management eller CRM er arbejdet med software, som kan hjælpe dig som iværksætter til at holde styr på dine kunder, relationer eller leverandører. Samtidig så giver det dig mulighed for at holde styr på alle de ting, som relaterer sig til de enkelte kunder. Hvordan kom vi i kontakt med vedkommende, hvem har ansvaret for dem, hvad er de interesseret i, ligesom planlægning og kontaktoplysninger også samles her. Hvis du arbejder godt med CRM, vil du have godt styr på dine kunder, have bedre udgangspunkt for at sælge mere og bedre, ligesom du får mulighed for at lære, hvorfor du lykkedes med dine kunderelationer. 

Mange virksomheder tilbyder CRM-løsninger til mindre virksomheder. I Danmark kender mange nok WebCRM, mens man i større virksomhed formentlig benytter sig af Microsoft CRM, som kobler direkte op med alle andre Microsoft løsninger, her i blandt Navision. Alt i alt handler det om at finde softwareløsninger, som er skalérbare. Som iværksætter knokler man for at lave en forretning, som holder. Og produktet er naturligvis kernen, men man skal ikke knokler sig op i et hjørne, hvor det tilkøbte softwaresystem bliver begrænsningen for firmaets fremtidige vækst.