Skal du investere i SEO eller AdWords?

Skal du investere i SEO eller AdWords?

ANNONCE: Når du arbejder med online markedsføring, findes der grundlæggende to veje man kan gå, når det kommer til søgemaskinerne(Google).

Enten kan du fokusere på organisk trafik via SEO eller køre hårdt på med AdWords, og optimere dine kampagner, så det er rentabelt at annoncere via Google´s aktionssystem.

I denne artikel får du et kort overblik over, hvad de to strategier indebærer, og om det giver mest mening at fokusere på den ene eller den anden.

Fokus på AdWords

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at det kun er gået én vej de seneste år, når det kommer til den plads som betalte placeringer fylder i Google´s søgeresultater.

Det er således ikke unormalt, at man både ser fire annonce-resultater i toppen af siden, en produkt-karrusel og en firma-præsentation i højre side, når man f.eks. søger på et bestemt produkt i Google.

Alle disse resultater er betalte resultater via AdWords, og der er altså ikke meget plads til de organiske resultater (ikke betalte)

På nogle søgeord giver det således ikke ret meget mening at fokusere på det organiske arbejde, da du alligevel ikke vil få særlig meget eksponering selv med en placering som nr. 1, da det er så mange betalte placeringer over dig.

Selvom du i situationer som disse vælger at fokusere på AdWords, er det dog ikke en garanti for en god forretning, da der selvsagt er mange andre om buddet. Du bliver altså nød til at have 100% styr på din adspend og sikre dig, at du ikke betaler mere for kunder end de betaler hos dig. Har du derfor ikke 100% styr på AdWords, kan det anbefales at tage på et AdWords kursus, hvor du kan få helt styr på dine kampagner og optimering af disse, inden du kaster dig ud i AdWords.

Fokus på organisk SEO

Hvis du ikke allerede ved hvad ”organisk” betyder, så er det en betegnelse for trafik du får fra Google, som du ikke har betalt for. Du får den altså fordi du har nogle gode placeringer i søgeresultaterne, og ikke fordi du er den der betaler mest for at ligge øverst.

Som allerede beskrevet er der med tiden blevet mindre plads til de organiske resultater og på nogle søgeord er det nærmest umuligt at få nogen nævneværdig eksponering via de organiske resultater.

Med det sagt, så findes der stadig masser af long tail søgeord, som der endnu ikke annonceres på, og her kan du få en masse gratis trafik, hvis du f.eks. har en placering i top tre.

Organisk SEO er altså også noget man bør arbejde med, da man potentielt stadig kan hive en masse kunder ind i biksen på de mindre søgeord helt uden at betale direkte for det.

Man bør dog kraftigt overveje, hvilke søgeord man går efter og måske tjekke op på, hvor meget annoncering der er på det givne søgeord, inden man går i gang.

Du kan lære mere om SEO her, hvis du gerne vil forbedre dine organiske placeringer i søgemaskinerne.

Konklusion

Det må konkluderes, at man nok ikke kan vælge at fokusere udelukkende på én strategi, det er forskelligt hvor rentable de to strategier er, alt efter hvilke søgeord man går efter.

Det kan f.eks. ikke altid betale sig, at betale for placeringer på små long tail søgeord, men hvis du kan få en god placering organisk, så giver det pludselig god mening, hvis det kan give dig en kunde i ny og næ (som du ikke har betalt for).