Varemærkeregistrering – værdifuldt både på kort og lang sigt

Varemærkeregistrering – værdifuldt både på kort og lang sigt

#### Som ny spiller på markedet, ofte med et nyt produkt, er der mange forhold, man skal tage hensyn til.

I virvaret af store og små beslutninger, regnskab og produktionsmetoder, kan det være let at glemme at registrere sit eget varemærke. Det kan dog i mange tilfælde være ret væsentligt for virksomhedens overlevelse at huske varemærkeregistrering, både på kort og lang sigt.

At skille sig ud fra mængden

Ikke så få gange er det sket, at den ide, man har fået, er blevet ført ud i livet, og det færdige produkt er klar til masseproduktion og salg. Man har fundet en navn til virksomheden og til selve produktet, og gerne et fantasifuldt et, som, sammen med logo og et slogan, skiller sig ud fra eventuelle konkurrenter. Faldgruben her er, hvis man ikke husker varemærkeregistrering – ikke blot i Danmark, men også i EU og USA. Får man succes med sit produkt, er landegrænser ikke længere relevante, hvis andre misbruger ens varemærke, uanset hvor i verden det sker. Dog vil det være fordelagtigt at alliere sig med en advokat, som er specialist i varemærkebeskyttelse.

Misbrug af varemærker

Inden en virksomhed begynder at benytte sit navn, er det vigtigt at tjekke alle relevante databaser, for at tjekke at navnet ikke ligger for tæt op af andres, uanset om de er konkurrenter eller ej. Komplikationerne ved en sådan sag, kan nemlig være invaliderende for en mindre virksomhed, hvor tiden ellers var langt bedre brugt på at udvikle forretningen. Ved varemærkeregistrering af sin virksomheds navn, logo og slogan, sikrer man samtidig sig selv, hvis andre, med eller uden tilsigt, misbruger varemærket.

Tivoli har ad flere omgange måtte optage sager om misbrug af deres navn. En af disse sager drejer sig om Pressalit, som på trods af en aftalelicens med Tivoli, brugte Tivolis navn på en forkert måde på deres produkter. En anden sag fra 2008 handler om at en pornovirksomhed ulovligt benyttede navnet ”Tivoli Night” ved fremvisningen af deres film på Kanal København. Ved begge sager inkasserede Tivoli bøder fra de andre virksomheder.

Senere salg af virksomheden

Hvis man fra start huskede at registrere sit varemærke, vil det ved et eventuelt salg en gang i fremtiden, betyde at en køber er langt mere tilbøjelig til at slå til. Et godt brand er mange gange lige så værdifuldt som selve produktet, og det vil være langt nemmere at sælge et brand med god goodwill. En køber får nemlig dermed ikke bare produktet, men også brandet og en gruppe af loyale kunder med i købet, og slipper dermed for at skulle markedsføre det som et nyt brand.

Det seneste eksempel på et køb af brand, er Salling Groups overtagelse af brandet ’BR’. Med købet kan Salling dermed overtage en forretning, der har eksisteret i en lang række år, og dermed undgå at skulle vende folk til et nyt navn.

Registrering uden et produkt

Selvom man som iværksætter ikke allerede har et færdigt produkt, kan det ofte være en fordel at stifte varemærkeretten som en af de første ting. Når det er på plads, skal man nemlig blot tage varemærket i brug indenfor 5 år fra registreringen.