7 trends driver virksomhedernes it-udvikling i 2018

7 trends driver virksomhedernes it-udvikling i 2018

Det hele handler om forandringer i 2018 – om hvordan både private virksomheder og offentlige organisationer vil anvende teknologien til at forbedre kunde- og borgerservice og til at skille sig ud i konkurrencen

Mange af de hypede teknologier, vi har set i de senere år – fx SDN (software defined networking), IoT (Internet of Things) og AI (kunstig intelligens) – er nu blevet mainstream, og 2018 bliver året, hvor opmærksomheden vil blive rettet mod, hvordan man rent faktisk anvender disse teknologiker. De organisationer og virksomheder, som er bedst til at realisere håndgribelige fordele med teknologien uden samtidig at øge kompleksiteten, vil klare sig bedst.

Her er Verizon Enterprise Solutions bud på de teknologi-trends, som med stor sandsynlighed vil påvirke både private og offentlige virksomheder i 2018:

1 - SDN op i fart. I takt med, at SDN (Software Defined Network) er taget i brug rundt om i verden, er virksomhederne begyndt at udnytte mulighederne, når det gælder sikkerhed, fleksibilitet og virtuelle netværkstjenester. Det næste store skridt er application-aware networking, som gør det muligt at udnytte netværkets båndbredde maksimalt gennem styring af både performance, egenskaber og sikkerhed ved applikationerne – hvilket er afgørende i en verden, hvor mængden af indhold bliver stadig mere kompleks.

2 – Indbygget sikkerhed. It-sikkerheden undergår forandringer i 2018 og vil blive indbygget i platformen for at kunne understøtte alle aktiviteter i virksomhederne. Her taler vi om en end-to-end managed infrastruktur for sikkerheden, der gælder både netværket, udvikling og selve applikationerne. I dagens trusselsbillede foregår alt på en global arena, hvor åbenhed og informationsdeling bliver normen for, hvor vi kan gå op måde de kriminelle, både på nettet og i den 'virkelige verden'. Dette scenarie bliver evnen til at måle sikkerhedens effektivitet helt afgørende, og cyber-risikoen bliver en integreret del af enhver risikovurdering og ROI-vurdering af virksomheder.

3 - Digitalt samarbejde uomgængeligt. Udviklingen af telefonisystemer har længe gået fra forældede PBX- til IP-baserede systemer i de fleste virksomheder. Men 2018 bliver året, hvor de digitale teknologier for alvor påvirker måderne at samarbejde. Medarbejdere forventer at få uhindret adgang til kalenderoplysninger, til at dele dokumenter og arrangere møder på tværs af alle platforme, hurtigt og sikkert. Fokus vil ligge på at etablere multi-channel-adgang for at forbedre såvel brugeroplevelse som produktivitet. SDN vil understøtte intelligent datastyring og multi-platform-opkald, og mobilapplikationer vil sende værdifuld information direkte i hænderne på medarbejdere og kunder.

4 - Kunstig intelligens og robotteknik styrer IoT. Internet of Things bliver et naturligt element i virksomhederne i 2018 – udfordringen bliver at integrere styringen af alle enhederne i den overordnede it-infrastruktur på en måde, der ikke overbebyrder j organisationen. Det er her, at AI og robotteknologien kommer til sin ret, fordi det muliggør intelligent automatisering og administration af IoT-enhederne - billigt og effektivt.

5 - Den kritiske forbruger går på jagt. Forbrugerne bliver stadig mere opmærksomme på værdien af deres personlige data, og i 2018 bliver de mere kritiske i forhold til, hvad de vælger at engagere sig i. Derfor skal brands være opmærksomme på, hvordan de håndterer data, når deres kunder går på jagt efter mobile, sikre og enkle løsninger, der kan håndtere følsomme informationer. De varemærker, der kan det, vil skille sig ud.

6 – Samarbejde på tværs bliver en prioritet for den offentlige sikkerhed. 2017 har set et stort antal både terrorangreb og naturkatastrofer rundt om i verden. Problemfri og sikre forbindelser på tværs af netværk, der er hurtige at etablere – og især netværk, der er dedikeret til de første, der rykker ud ved en katastrofe – vil være i fokus i 2018, ikke mindst i USA inden for rammerne af FirstNet. Interoperabilitet og samarbejde på tværs vil give virksomheder og offentlige sikkerhedsorganisationer mulighed for at vælge mellem netværk og teknologitjenester, og det vil drive innovation og medvirke til reducerede omkostninger gennem konkurrencen på markedet. Vigtigst er det, at interoperabilitet giver de første respondenter bedre mulighed for at opretholde kontakten og at kommunikere med myndigheder og private borgere i tilfælde af katastrofer.

7 – Enkelthed er målet. I takt med, at verden bliver stadig mere kompliceret, handler forretningssucces i stigende grad om at kunne adskille kerneopgaverne fra øvrige aktiviteter. Virksomheder, der klarer sig godt, fokuserer på at levere forretningsmæssige resultater på kerneopgaverne, mens øvrige opgaver bliver outsourcet til betroede partnere. De virksomehder, der har evnen til at finde ud af, hvem der bedst kan hjælpe med at reducere kompleksiteten og gøre ting enklere, vil opleve fremgang.

- lb