Dansk betalingsløsning vinder internationalt talentprogram

Dansk betalingsløsning vinder internationalt talentprogram

Det nordiske og baltiske fintechprogram, Lighthouse Development Program, har netop her til aften annonceret vinderen af forårets Lighthouse program. Vinderen bliver danske Zliide fra Aarhus, som samtidig spås et enormt potentiale med deres innovative betalingsløsning

Efter et lille halvt års intenst forløb kunne danske Zliide her til aften lade sig kåre som vinder af det nordiske fintechprogram, Lighthouse Development Program. Bag programmet står Mastercard og svenske NFT Ventures, mens Danske Bank også er engageret som partnerbank i Danmark. 

Kåringsceremonien fandt sted på Money20/20 i Amsterdam, som er en af de største fintechmekkaer i verden. Foran en fyldt sal blev Zliide kåret som vinder, og de snupper dermed sejren foran Quantfolio fra Norge og Wallester fra Estland.

Zliide har imponeret folkene bag Lighthouse programmet med deres intelligente og appbaserede betalingløsning, der gør det muligt for kunden at betale i fysiske butikker uden at skulle stå i kø. Samtidig samler Zliide betalingløsningen detaljerede informationer om kundernes forbrugsmønstre til gavn for butikkerne.

Sejren giver Zliide et kæmpe rygstød på deres videre færd mod at ekspandere virksomheden og nå ud over de nationale landegrænser.

"At vinde Lighthouse-programmet er fantastisk, og at blive valgt som en af de mest lovende startups på dette felt betyder meget. Især når det kommer fra så indflydelsesrige partnere fra programmet og industrien. Både vi og de andre fintechs, der deltog, har skabt værdifulde forbindelser og flytter sig i en positiv retning takket være programmet," siger CEO hos Zlide, Morten Møgelmose.

Zliide kan revolutionere købsoplevelsen

Hos Mastercard er den ansvarlige for programmet, Mats Taraldsson, ikke i tvivl om, at Zliide skulle løbe med sejren i årets Lighthouse-program, selv om de tre finalister lå tæt.

"Zliide står ud blandt de andre, fordi deres ide har potentiale til at revolutionere kundernes shopping-oplevelse i butikkerne. Herudover har jeg aldrig set et produkt eller en tjeneste, der leverer en så ægte omnichannel løsning. De data, som Zliide kan levere til detailhandlere, giver mulighed for at få de samme indsigter, der hidtil har været forbeholdt e-handel," siger Mats Taraldsson og fortsætter:

"Zlide-teamet er fuld af gejst og energi. Men de har samtidig været ydmyge nok til at se, hvor de har brug for hjælp. De er gået ind til alle workshops ivrige efter at lære, og derfor tror jeg, at de bliver så succesfuldse."

Fra 15 fintechs til én

Programmet begyndte i februar, hvor femten virksomheder fra Norge, Danmark og Baltikum blev udvalgt til at deltage. De udvalgte danske fintechs var Spiir, GoAppified, Ernit og Hufsy og Zliide, og det blev altså sidstnævnte, som blev den danske kombattant i finalen og samlet vinder.

Hos Mastercard er Mats Taraldsson imponeret over, hvor stærke de nordiske fintechs er, og hvor meget potentiale, der findes i norden. I følge ham vil Mastercard fortsat holde øje med flere af de medvirkende fintechs - herunder Zliide.

"Vi elsker at se nye betalingsmetoder komme frem, og Zlide har et spændende produkt, der gør brug af "Internet of Things"-teknologien på betalingsområdet. Hos Mastercard ser vi frem til at fortsætte samarbejdet med Zlide efter programmet, da vi har set tidlige resultater på, at deres produkt hjælper med at øge omsætningen per transaktion samt procentdelen af korttransaktioner i butikkerne," slutter Mats Taraldsson.

Kommer til Danmark igen til januar

Forårets Lighthouse-program er den første af sin slags i Danmark, men det bliver ikke den sidste. Allerede fra starten af 2020, vil det være muligt for flere stærke danske fintechs at tilmelde sig programmet.

I mellemtiden vil Lighthouse-programmet kaste blikket på andre nordiske og baltiske lande, og 15 nye fintechs vil deltage i efterårets program.

- lb