Danske forbrugere gider ikke online abonnementer længere

Danske forbrugere gider ikke online abonnementer længere

Kun hver ottende dansker (13 pct.) forventer at benytte endnu flere abonnementsløsninger i fremtiden. Det gør danskerne til Europas mindst begejstrede, når det kommer til den populære forretningsmodel. Det viser en ny undersøgelse fra betalings- og teknologivirksomheden Adyen

Ifølge FDIH brugte danske forbrugere i 2019 hele 30 mia. kr. på abonnementer tegnet online, som dermed udgjorde 21 pct. af den samlede onlinehandel i Danmark.

Imidlertid har coronakrisen ændret forbrugernes adfærd anno 2020 og sat yderligere turbo på onlinehandlen, hvilket har skabt grobund for nye forretningskoncepter og belønnet digitaliserede virksomheder og koncepter. Men selvom meget handel er rykket online, er ikke alle danskere klar til at abonnere på endnu flere varer, produkter og tjenester i fremtiden.

Det fremgår af en ny rapport fra betalings- og teknologivirksomheden Adyen, Adyen Retail Barometer 2020, som stiller skarpt på coronakrisens betydning for forbrugernes adfærd i Danmark og 10 andre europæiske lande.

I undersøgelsen, som er foretaget blandt 25.157 europæiske forbrugere, svarer kun 13 pct. af de adspurgte danskere, at de – i kølvandet på coronakrisen – forventer at benytte abonnementsløsninger oftere i fremtiden.

“Vores undersøgelse viser, at de danske forbrugeres sult på abonnementer er relativt lille, og at vi fremover vil være Europas mest tilbageholdende ift. at vælge produkter og services på abonnement. Det kan skyldes, at de danske forbrugerne godt ved, at et abonnement er fleksibelt, men at det ikke altid er billigt på den lange bane, og at de samtidig ønsker at holde ekstra styr på økonomien i en vanskelig tid,” siger Tobias Lindh, landechef for Norden og Baltikum i Adyen.

Stigende efterspørgsel på digitale services uden binding

13 pct. af de danske forbrugere – færrest af alle i Europa – forventer at benytte abonnementsløsninger oftere i fremtiden, mens tallene for Norge og Sverige er hhv. 18 og 20 pct. Gennemsnittet blandt alle europæiske forbrugere er 22 pct.

Ifølge Adyen viser tallene, at der blandt de danske forbrugere er en øget efterspørgsel på koncepter helt uden binding.

“Indkøbstjenester som fx Nemlig.com er et godt eksempel på, hvordan man som forbruger sparer tid på indkøb, fordi man kan klare alt fra sofaen – uden at man har forpligtet sig til at abonnere på bestemte varer på bestemte tidspunkter. Denne type koncepter forventer vi klart at se endnu flere af fremover,” slutter Tobias Lindh fra Adyen.

- lb