Digital løsning til håndværkeren

Digital løsning til håndværkeren

Den nye digitale løsning, Mobilordre, skal lette håndværkerens arbejdsdag ved at gøre det muligt at håndtere ordrehåndtering og fakturering på farten. Over 300 brugere har allerede testet systemet og hjulpet til videreudviklingen

Siden 2016 har Peter og Mads Houkjær, der står bag startup-virksomheden Mobilordre A/S, arbejdet på en digital løsning, der skal gøre det markant lettere for små og mellemstore service- og håndværkervirksomheder at håndtere ordre, planlægge opgaver samt fakturere, dokumentere og registrere deres arbejde.

Ambitionerne er høje hos de to iværksættere, som nu for alvor er klar til at udrulle Mobilordre, der har fået navnet efter virksomheden bag, og som kan tilgås både på farten via en app til mobil samt fra computeren på kontoret. Platformens ambitioner er at være den nemmeste og mest omkostningseffektive løsning på markedet.

Mobilordre er kommet godt fra start og er blevet taget positivt imod af mere end 300 brugere, som allerede benytter platformen i deres daglige arbejde:

- Ideen bag Mobilordre er imødekomme håndværkernes og andre servicevirksomheders behov for at samle marken og kontoret i én smart, digital løsning. Med Mobilordre slipper brugerne for de mange uoverskuelige papirsedler og regneark, som stadig præger mange brancher, da den samler alt på én digital platform – lige fra materiale- og tidsregistrering til kvalitetssikring, dokumentation og fakturering, forklarer medejer Peter Houkjær, der tror så meget på værdien af Mobilordre, at han og Mads Houkjær tilbyder den digitale løsning helt gratis.

- Som iværksættere ved vi selv, hvor svært det er med en tung økonomisk opstart, og derfor inviterer vi kunderne med ombord kvit og frit. Vi ved fra vores nuværende brugere, som over de seneste tre år har bidraget til udviklingen og finpudsningen af Mobilordre med deres feedback, at platformen gør en mærkbar forskel for deres forretning. Den skaber overblik og struktur, den er brugervenlig for samtlige ansatte, og så sparer den vores kunder for en masse omkostninger og administrativt bøvl. Vi er derfor helt overbeviste om, at når først folk har prøvet Mobilordre, vil de ikke undvære den igen, fortsætter Peter Houkjær.

Sparede en halv million kroner

Blandt de første brugere af Mobilordre er El-installatør og automationsvirksomheden VS Automatic A/S. Virksomheden har siden anvendelsen af Mobilordre i det daglige arbejde øget arbejdsstyrken fra godt 60 medarbejdere til omkring 80. Ekstra omkostninger til administration er dog ikke fuldt med den store stigning i antallet af ansatte hos VS Automatic A/S:

- Med baggrund i vores behov for et tidsregistreringssystem kunne vi straks se en stor økonomisk fordel i at benytte Mobilordre. På bundlinjen har vi allerede det første år kunne se en besparelse på 500.000 kr., og det er endda inklusiv “opstartsvanskeligheder”. De økonomiske fordele, som vi umiddelbart kunne se efter implementeringen af Mobilordre, er opnået primært på en mere effektiv arbejdsgang. Herudover sørger platformen også for, at vi ikke ”glemmer” at sende fakturaen, og vores likviditet bliver derfor belastet mindre end tidligere, fortæller direktør Torben Steffensen fra VS Automatic A/S.

Kvalitetssikring er blevet let

VVS-virksomheden VVS Nord ApS udgør et andet eksempel på en af de virksomheder, der var blandt de tidlige brugere af Mobilordre. Stigende krav til dokumentation fra både myndigheder og kunder gav store administrative udfordringer for den mindre vvs-virksomhed. Mange af virksomhedens ressourcer blev derfor brugt på at håndtere papirbaserede servicerapporter, som blev udfyldt i hånden og sendt med post til kontoret, hvor de blev indtastet manuelt inden fakturering.

For direktør Søren Rantov fra VVS Nord ApS blev Mobilordre derfor løsningen på de mange administrative udfordringer, som dengang optog meget af servicevirksomhedens tid og fjernede fokus fra kerneopgaverne:

- Platformen er super intuitiv og meget brugervenlig. Mobilordre har givet os styr på ugesedler, materialer og fakturering, og det er blevet ret nemt rent elektronisk at finde dokumentationen, når der er audit. Det søges bare frem via navnet på kunden sammen med billeder og tjekliste for, hvordan opgaven er løst. Kvalitetssikring er blevet let som en leg, og så gør det jo ikke noget, at vi også har fået effektiviseret planlægningsprocessen på kontoret og forbedret likviditeten via hurtigere fakturering.

Mobilordre findes både i en gratis version og en Pro-version, som koster 149 kr. per måned per medarbejder og kan integreres med andre økonomi- og ordrebehandlingssystemer. Der tillægges ingen oprettelsesgebyrer, og løsningen kan derfor tages anvendelse med det samme.

- lb