Digitale assistenter har det svært i Danmark

Digitale assistenter har det svært i Danmark

Danskere er mere skeptiske end resten af verden, når det kommer til digitale assistenter. Det viser et nyt omfattende forbrugerstudie fra Accenture

Ifølge et nyt omfattende forbrugerstudie fra Accenture, hvor mere end 24.000 forbrugere er blevet spurgt på tværs af 33 lande, så er Danmark på trods af vores tech-parathed et af de lande, hvor digitale assistenter ikke er slået igennem i samme skala som udlandet.

Således bruger lige under hver tredje (27 pct.) fra tid til anden digitale assistenter som Siri, Alexa, Cortana eller lignende, mens det samme tal globalt er oppe på 44 pct. Og kun 7 pct. af de danske forbrugere mener, at det er sandsynligt, at de køber en digital assistent i 2018. Her er interessen i udlandet også større, hvor 17 pct. påtænker et køb.

”Det er interessant set fra et markedsføringsperspektiv, at danske forbrugere foretrækker at gøre tingene selv fremfor at få hjælp af en digital assistent. Og her adskiller de danske forbrugere sig markant fra de globale forbrugere, der gerne vil have hjælp. 42 pct. af de danske forbrugere synes også, at det er en kende creepy, når de digitale assistenter begynder at kunne forudse deres behov,” forklarer Michael Rask Christensen, der er Advanced Customer Strategy Lead hos Accenture og fortsætter:

”De digitale assistenter skal nok vinde indpas på det danske marked på sigt, men det kræver uden tvivl nogle mere avancerede assistenter og en større tillid til producenterne blandt de danske forbrugere,” 

Lange udsigter hvis ikke producenter vinder forbrugernes tillid

De andre faktorer, der står i vejen for køb af en digital assistent er, at forbrugerne ikke kan lide at tale med en maskine, og så stoler de ikke på, at assistenterne passer på deres personlige oplysninger. Netop på sikkerhedsområdet skiller de danske forbrugere sig også ud. Hele 91 pct. svarer, at det er ekstremt vigtigt, at virksomheder beskytter sikkerheden af deres personlige informationer. Tallet er det højeste i Norden og højere end det globale gennemsnit på 87 pct.

”Hvis producenterne af de digitale assistenter ikke formår at vinde forbrugernes tillid, så har de meget lange udsigter. På den korte bane er det uden tvivl teknologi som kunstig intelligens i chatbots, vi i stedet ser blomstre blandt virksomhederne, når de skal have bedre fat i kunderne,” siger Michael Rask Christensen.

- lb