Digitalisering giver gevinst på en halv milliard til produktionsvirksomheder

Digitalisering giver gevinst på en halv milliard til produktionsvirksomheder

Danske produktionsvirksomheder kan høste meget store gevinster ved at investere i digitale løsninger som f.eks. 3D-print, robotter og virtual reality. Det viser MADE’s erfaringer fra et fire år langt samarbejde mellem danske produktionsvirksomheder, universiteter og teknologiske institutter

I samarbejdet har 50 virksomheder deltaget, og de vurderer, at de tilsammen kan nå op på effektiviseringsgevinster og øget omsætning på en halv milliard kroner.

Det viser et konservativt skøn fra de involverede virksomheder, der i fire år har samarbejdet med universiteter, GTS’er og andre produktionsaktører i projektet MADE Digital om at udvikle og teste nye digitale løsninger.

MADE Digital er en platform i produktionsklyngen MADE - Manufacturing Academy of Denmark. Over 50 produktionsvirksomheder har i MADE Digital delt viden på tværs af størrelse og branche.

- Vores erfaringer med MADE Digital viser, at der er et stort potentiale for resten af landets produktionsvirksomheder, hvis de investerer i nye digitale løsninger. Erfaringerne viser, at klassiske danske produktionsvirksomheder med nye digitale værktøjer side om side med maskinerne kan løfte deres produktivitet og dermed deres konkurrenceevne, siger MADE’s direktør Nigel Edmondson og tilføjer:

- I MADE Digital og i resten af MADE-klyngen er forskerne fra de deltagende universiteter og andre vidensinstitutioner rykket ud i virksomhederne, hvor de i små ”laboratorier” har fundet løsninger på konkrete udfordringer.

Investeringen er tredoblet
Alle involverede produktionsaktører bidrog med finansiering til MADE Digital, der havde et budget på i alt 196 mio. kr. De samlede gevinster på 554,3 mio. kr. er tæt på en tredobling af investeringen.

Den største investering – 79 mio. kr. - kom fra Innovationsfonden, der glæder sig over udbyttet.

- Det er en meget svær opgave at få samarbejdet mellem virksomheder og universiteter til at lykkes i praksis. I MADE Digital har vi set, at samarbejde driver innovation, og det har givet store og små virksomheder ny viden om teknologier og forretningsudvikling, der har skabt vækst og arbejdspladser i Danmark. Vi er stolte over at have bidraget til den udvikling, siger Innovationsfondens direktør, Anne-Marie Levy Rasmussen.

Store virksomheder som blandt andre Grundfos og LEGO Group samt små og mellemstore virksomheder som f.eks. Sjørring Maskinfabrik og Paul E. Danchell har været en del af MADE Digital.

De deltog i MADE Digital

  • 5 universiteter: Copenhagen Business School, Danmarks Tekniske Universitet, Syddansk Universitet, Aarhus Universitet og Aalborg Universitet
  • 3 GTS-institutter: Alexandra Instituttet, FORCE Technology og Teknologisk Institut
  • Over 50 virksomheder.