Erhvervslivet famler sig frem til digitalisering

Erhvervslivet famler sig frem til digitalisering

Når erhvervslivet selv skal pege på de vigtigste trends i 2022, står digitalisering øverst på ranglisten hos de fleste. Men en bekymrende stor del af virksomhederne føler sig ikke tilstrækkeligt klædt på til at møde de udfordringer, som digitaliseringen indebærer. Det viser den nye undersøgelse Economic Outlook Study 2022, som konsulenthuset Simon-Kucher & Partners har gennemført

Undersøgelsen involverer over 500 virksomheder fra en række forskellige brancher. Virksomhederne agerer alle inden for business-to-business (B2B).

De adspurgte virksomheder er som led i undersøgelsen blevet bedt om at rangordne kommercielle trends i 2022. På de tre første pladser kommer at give digitale marketing- og salgsmuligheder et løft (100 %), at organisere kommercielle teams og tilpasse dem til en ny digital tidsalder (70 %) samt at skabe nye digitale muligheder for kunderne (65 %).

Prioriteringen af den digitale udvikling tydeliggøres af, at kun 31 % af de adspurgte virksomheder placerer håndtering af forsyningskædeproblemer blandt de vigtigste trends.

Ser man på de to højest prioriterede trends, er det imidlertid kun omkring 55 % af virksomhederne, der føler sig tilstrækkeligt klar at imødegå udfordringerne (57 % i Danmark). Og en anden vigtig trend – nemlig at bruge digitalisering til at forbedre kundepleje og dermed drive vækst – føler kun ca. 40 % sig tilstrækkeligt klædt på til.

For de danske virksomheder er det i særlig grad vanskeligt at tiltrække og rekruttere medarbejdere, der har kvalifikationerne til at drive den kommercielle ”post covid”-udvikling. Kun 37 % af de danske virksomheder oplever at være dækket ind her.

Ifølge Simon-Kucher & Partners’ nordiske managing partner Nicolai Broby Eckert afdækker undersøgelsen, at virksomhederne i langt højere grad bør integrere digitalisering i den kommercielle strategi.

- Digitalisering bør være et led i den kommercielle strategi. Alt for mange har grebet processen omvendt an og ladet den kommercielle udvikling indgå som et led i digitaliseringsstrategien. Der har været for meget fokus på teknologi og it-arkitektur og for lidt fokus på at drive vækst, siger Nicolai Broby Eckert.

Director Frederik Brandt fra Simon-Kucher & Partners råder erhvervslivet til at se på organiseringen af digitaliseringsprocessen med nye øjne:

- Et af spørgsmålene er, om digitaliseringen af en virksomheds kommercielle aktiviteter overhovedet skal være organisatorisk placeret i en it-afdeling. Meget tyder på, at det vil være bedre at forankre udviklingen under salg og marketing, siger Frederik Brandt.

Undersøgelsen Economic Outlook Study er gennemført med dataindsamling i slutningen af december 2021. Ledere på C-niveau i 517 virksomheder (heraf 56 i Danmark) har svaret på spørgsmål om forventninger til udviklingen i 2022. Alle deltagende virksomheder har en årlig omsætning på minimum 50 mio. euro.

- lb