Fremtidens AI passer på kundernes data

Fremtidens AI passer på kundernes data

Ifølge en ny undersøgelse er adgang til real time kundedata den største prioritet for langt de fleste virksomheder i 2020. Derfor introducerer Adobe nu en række tilføjelser til Adobe Experience Platform, der via kunstig intelligens hjælper virksomheder med at levere de bedste skræddersyede oplevelser til forbrugerne uden at gå på kompromis med datasikkerheden

Den moderne forbruger har tårnhøje krav til relevante, veltimede og personaliserede oplevelser, og virksomheder har derfor ikke råd til at overlade noget til tilfældighederne, hvis de vil have overtaget på markedet.

Med så stort fokus på at levere de rigtige oplevelser til hver enkelt forbruger, kræver det dog først og fremmest, at man som virksomhed har adgang til store mængder data – hvilket medfører en række nye problemstillinger.

Store datasæt giver ansvar

Når virksomheder i dag har adgang til en enorm mængde data, forudsætter det, at det bliver opbevaret og behandlet forsvarligt. For at imødekomme den store efterspørgsel på funktioner til at behandle og opbevare data, introducerer Adobe nu Data Governance til Adobe Experience Platform.

Via Data Governance, som er Adobes nye funktion til behandling og opbevaring af følsomme data i Experience Manager, kan de dataansvarlige i virksomhederne nu inddele dataene under forskellige labels. Oplysninger som personnumre, for- og efternavne og e-mails kan inddeles efter, hvordan de må bruges i andre sammenhænge i organisationen.

Når dataene er blevet inddelt, vil restriktionerne blive rullet ud på tværs af organisationen. På den måde er det f.eks. muligt at udelukke bestemte data fra maskinlæring eller andre processer, der indgår i udviklingen af annonceindhold til forbrugerne.

Rammerne for disse labels kan tilpasses fra virksomhed til virksomhed, og der er ingen begrænsninger for, hvor mange labels og kategorier, der kan oprettes. Dataene skal på nuværende tidspunkt inddeles i labels manuelt af den dataansvarlige. I fremtiden kan disse labels via kunstig intelligens i Adobe Sensei blive tildelt automatisk, så kundernes følsomme data aldrig bliver brugt ved en fejl.

Virksomheder i dag sidder på nærmest uanede mængder forbrugerdata – men har ikke ressourcerne til at omsætte al deres viden til konkrete oplevelser, som forbrugerne kan interagere med. I en ny undersøgelse, der spørger ind til 750 europæiske forretningslederes dataambitioner for fremtiden svarer 46%, at deres største prioritet for 2020 er at få adgang til real time kundedata, så de kan levere disse oplevelser.

Alligevel svarer over en fjerdedel, at de ikke har de nødvendige færdigheder til at få fat i denne data.

Derfor har Adobe netop løftet sløret for en række nye tilføjelser til Adobe Experience Platform, der via kunstig intelligens gennem Adobe Sensei automatisk kan skabe og levere indhold, der er skræddersyet til hver enkelt kunde.

  • Tilstedeværelse på flere kanaler i realtid
    Alt imens forbrugerne i stigende grad forventer relevant og personligt indhold, der kommer på det helt rigtige tidspunkt, er virksomheder ofte på hælene i forhold til at levere netop det. Adobe Experience Platform gør det muligt for virksomheder at aktivere forbrugernes data og præferencer på tværs af både online- og offline-kanaler, så den bedst mulige oplevelse altid bliver leveret uanset konteksten og tidspunktet.
  • Photoshop-inspireret analyse
    For virksomheder der kigger på data på tværs af platforme, er der nu via Customer Journey Analytics en nem og interaktiv måde at komme dybere ned i indsigterne – samtidig med, at det bliver lettere at tilgå for folk i andre afdelinger af organisationen. Med inspiration fra Photoshop er det nu muligt at inddele datasæt i forskellige lag, så man kan få adgang til nye perspektiver på kunderejsen og -oplevelsen, og derved skabe nye former for oplevelser og indhold til hver enkelt kunde

- lb