Hver tredje detailhandler klippe-klistrer stadig med kundedata

Hver tredje detailhandler klippe-klistrer stadig med kundedata

Mere end hver tredje nordiske detailhandler sammensætter betalingsdata manuelt, og det gør det svært for dem at tilbyde personaliserede tilbud til deres kunder. Samtidig forbinder blot 41 pct. af detailhandlerne salgsdata fra deres fysiske butikker med deres onlinelager. Det fremgår af en ny undersøgelse fra virksomheden Valitor

De danske forbrugere er ikke just kendt for deres loyalitet. Derfor er det afgørende, at detailhandlerne kender deres kunder, så de kan tilbyde dem personaliserede tilbud. Men der er fortsat plads til forbedringer på rejsen derhen.

Hver tredje nordiske detailhandler (35 pct.) sammensætter nemlig fortsat betalingsdata og andre former for kundedata manuelt for at få et samlet billede af deres kunder. Det fremgår af en ny undersøgelse fra betalingseksperten Valitor.

Det vidner om, at der blandt de nordiske detailhandlere er god mulighed for at blive endnu klogere på kunderne, mener Bettina Thorkelin, Regional Director Nordic i Valitor:

“Kundeloyalitet skabt via personaliserede tilbud er en god forretning for detailhandlere, men det kræver et godt datagrundlag. Vores undersøgelse viser, at hver tredje nordiske detailhandler fortsat må ty til manuel samkøring af betalingsdata for at bygge kundeprofiler. Det er især et problem, fordi det både kræver ekstra ressourcer og sænker farten på de interne processer,” siger hun og fortsætter:

”Samtidig kan vi se, at halvdelen af de adspurgte detailhandlere er et skridt foran, idet de allerede har samlet al kundedata i en automatiseret platform. For dem er det nu et spørgsmål om at udnytte data til at målrette tilbud til den enkelte kunde.”

I undersøgelsen svarer 47 pct. at de adspurgte, at de har en fuldautomatisk omnichannel-betalingsløsning, hvor alle betalingsdata fra både fysiske- og onlinebutikker samles automatisk, mens 35 pct. sammensætter betalingsdata med anden kundedata manuelt. 18 pct. har helt adskilte systemer, hvilket gør det sværere at få et komplet billede af kunderne.

Ifølge Bettina Thorkelin fra Valitor har de danske og nordiske detailhandlere dog gode muligheder for at styrke sammenhængen mellem deres fysiske butikker og webshops.

I undersøgelsen svarer fire ud af ti, at salget i deres fysiske butikker er direkte forbundet med deres onlinebutik, hvormed de kan øge salget online. 38 pct. svarer, at de er i gang med at forbinde den fysiske butik med deres onlinelager.

“Fordelen ved at forbinde in-store-salget med onlinebutikken er, at butikshylden dermed taler direkte med ens hjemmeside, så populære produkter fx får en mere prominent placering på hjemmesiden. Heldigvis kan vi se, at mange detailhandlere er på sagen, og at slutmålet med at tilbyde personaliserede tilbud til kunderne er højt på agendaen i ledelserne,” siger Bettina Thorkelin.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen “Breaking the Cycle of Impersonalisation: Nobody Cares”“Privacy Vs Personalisation 2019 Survey” er gennemført af WBR Insights på vegne af Valitor og indeholder svar fra 101 respondenter fra detailbranchen i Sverige (46), Danmark (37), Norge (9) og Finland (8).

- lb