Manglende strategisk fokus bremser brugen af kunstig intelligens

Manglende strategisk fokus bremser brugen af kunstig intelligens

En ny undersøgelse blandt 240 danske og andre europæiske virksomheder viser en tydelig forståelse af potentialet for kunstig intelligens (AI), men kun hver fjerde af de adspurgte så AI som strategisk vigtigt, og kun 11 procent har en strategi på området

Mange danske og europæiske organisationer har stadig ikke forløst det kolossale potentiale, der ligger i at udnytte kunstig intelligens til at automatisere processer og arbejdsgange, fordi området mangler strategisk fokus. Det viser en ny undersøgelse foretaget blandt 240 it-beslutningstagere fra europæiske virksomheder med over 1.000 medarbejdere, herunder også en række danske. Bag undersøgelsen står analysebureauet PAC på vegne af blandt andre Fujitsu.

Selvom de adspurgte har en klar forståelse for de mange fordele, der ligger i brugen af kunstig intelligens til at transformere virksomheden, viser undersøgelsen en overraskende mangel på strategisk fokus inden for AI. Blot hver fjerde virksomhed ser AI som strategisk vigtigt, og kun 11 procent har i dag en AI-strategi. 74 procent forventer dog at have en strategi på plads i løbet af de næste to år.

”Kunstig intelligens er på alles læber, og alle er enige om, at der ligger en masse muligheder i teknologien. Men mange virksomheder og organisationer er bange for at være first-movers og forstår ikke for alvor, hvordan AI virkelig kan forandre udnyttelsen af data. Vores opgave som leverandør af AI-løsninger er at gøre det meget konkret, på hvilke specifikke områder, teknologien kan gøre en forskel, hvilken målbar værdi det kan give, og hvad det koster at implementere en løsning,” siger David Lange, der er salgsdirektør for den offentlige sektor i Fujitsu Danmark.

Norden fører an

Danske virksomheder har dog taget flere skridt ned ad teknologivejen end mange af de europæiske konkurrenter. Den nye undersøgelse viser, at 17 procent af virksomhederne i Norden (Danmark, Sverige og Finland) allerede har en AI-strategi mod et europæisk gennemsnit på 11 procent. Det overrasker ikke David Lange fra Fujitsu.

”I Danmark er vi på mange måder længere fremme, når det kommer til digitalisering, både i det offentlige og i det private. Mange arbejder målrettet med kunstig intelligens og er i fuld gang med pilotprojekter, hvor man for eksempel ønsker at kunne forudse adfærd på baggrund af store mænger data. Der er et stort ønske om at bygge AI ind i egne løsninger og arbejdsgange. Men lige som i resten af Europa oplever jeg også, at fokus primært er på det funktionelle og mindre på den strategiske tilgang fra den øverste ledelse, der vil kunne sætte en retning, som for alvor kan forløse det enorme potentiale, der ligger i AI,” siger David Lange fra Fujitsu. 

Næsten halvdelen af de adspurgte virksomheder har allerede implementeret AI-løsninger, og 70 procent forventer af have det inden for to år.

Om undersøgelsen

Til undersøgelsen “What AI can do for business applications”, har PAC (Pierre Audoin Consultants), der er et førende og uafhængigt research- og konsulenthus inden for digital transformation, interviewet it-beslutningstagere fra 240 virksomheder med over 1.000 medarbejdere. De adspurgte kommer fra DACH-regionen (Østrig, Schweiz og Tyskland), Frankrig, Storbritannien, Italien, Spanien samt de nordiske lande (Danmark, Sverige og Finland) inden for sektorer som produktion, service, handel og transport.

- lb