Nu indtager dansk tech-virksomhed Storbritannien
Den danske model med fokus på arbejdsglæde og horisontal ledelse er begyndt at vinde indpas, siger Kristian Øllegaard.

Nu indtager dansk tech-virksomhed Storbritannien

Den danske tech-virksomhed Plecto slår nu sine digitale kløer i Storbritannien og etablerer sig med en udenlandsk filial tæt på London. Udvidelsen følger en skaleringsstrategi, som bakkes op af både funding og et produkt, der passer til flere markeder

Den danske tech-virksomhed Plecto ekspanderer igen og markerer sig internationalt med et produkt, der ønsker at ’disrupte’ markedet for datadrevet og personlig performancemåling. Plecto etablerede først en stor kundebase i Silicon Valley uden markedsføringsbudget og er nu klar til at indtage Storbritannien.

Plecto har allerede etableret sig med et team i udkanten af London, der på det britiske marked sælger Plectos visuelle KPI-dashboard til at tracke salgstal i realtid og øge medarbejdernes output.

Stifter og CEO Kristian Øllegaard kalder det en skaleringsstrategi, der muliggøres med det millionrygstød på 10 millioner, som kapitalfonden Nordic Eye skød i firmaet i august i år. Stifteren af takeaway-kæden Just Eat, Jesper Buch, er bestyrelsesmedlem i Plecto, og ligesom Just Eat ekspanderede hurtigt til UK, gør Plecto det nu også:

”Jeg er stolt af, at vi i Plecto lykkes med at skabe os et navn på flere markeder – endda på tværs af brancher og med stor succes. At vi nu etablerer os med kontorer i Storbritannien, vidner om, at vi både har kapaciteten til at løfte et marked, der med Brexit lige om hjørnet naturligt er behæftet med nogle spekulationer, men også at vores produkt er konvertibelt til mere end bare én branche og én type virksomhed,” siger CEO Kristian Øllegaard og fortsætter:

”Kernen i Plectos forretningsstrategi er konstant at holde os relevante og matchbare med markedet. Vi udvikler løbende vores KPI-drevede dashboard, der gør det muligt at skalere det til mange typer kunder, men det er klart, at vi har en naturlig interesse i markeder, hvor effektiv performancemåling er i høj kurs. Og det er det på det britiske marked,” siger Kristian Øllegaard.

Plectos udgangspunkt er at levere synlige resultater for kunderne og samtidig integrere det særlige skandinavisk værdisæt med fokus på den enkelte medarbejders motivation og arbejdsglæde:

”Det er ikke kun det ny nordiske køkken og dansk crime noir, der storsælger hos briterne. Den danske model med fokus på arbejdsglæde og horisontal ledelse er også begyndt at vinde indpas. Og der er Plecto et oplagt match for mange virksomheder,” siger Kristian Øllegaard.

Nye strukturer for det moderne arbejdsliv

Et øget fokus på arbejdsglæde og medarbejderes samlede motivation vinder indpas i erhvervslivet, hvis rekordhøje beskæftigelse stiller krav til måden, vi arbejder på og dermed indholdet af det, som virksomhedslederne tilbyder sine medarbejdere.

”Effektiv performancemåling er i høj kurs på tværs af brancher og på de fleste markeder. Den målingsorienterede tilgang rodfæster sig hos virksomhederne, hvor der er sket et paradigmeskift i måden, vi arbejder på,” siger Kristian Øllegaard og fortsætter:

”I dag går vi på arbejde for at levere resultater – ikke for vores chefs skyld, men vores egen skyld. Det er det, virksomhederne handler på for at fastholde medarbejdere med en vinderkultur, der også tiltrækker kandidater, der vil skabe deres egen succes,” sluuter den administrerende direktør, der udover Just Eat-stifteren Jesper Buch i bestyrelsen bryster sig af bestyrelsesmedlemmer som stifter af Bilbasen Jan Lehrman og erhvervsmanden Søren Grønborg Thorsen med finansiel baggrund af blandt andet Nordea og Nykredit.

- lb