Sådan fastholder du dine kunders opmærksomhed

Sådan fastholder du dine kunders opmærksomhed

ANNONCE: Det vigtigste for en virksomhed er, at kunne skabe gode relationer til sine kunder. Dette gøres for eksempel ved, at målgruppen opfatter en som troværdig

Den gode relation ligger i virksomhedens visuelle identitet. Grunden til dette er, at den visuelle identitet giver kunderne et kendskab til virksomhedens karakteristika og kerneværdier. Kunderne kan altså lære utrolig meget om en enkel virksomhed gennem visuel identitet. Identiteten er altså virksomhedens ansigt udadtil, som både skaber genkendelse og præference. Præferencen er netop det, der er vigtigt, når man ønsker at fastholde ens kunder. Derfor er det også afgørende, at virksomheden er i stand til at udtrykke værdier, virksomhedens kultur osv. for at kunne påvirke virksomhedens omdømme og ikke mindst markedsposition i en gunstig retning.

Den røde tråd er afgørende

For at kunne sikre at den visuelle identitet opnår gennemslagskraft, er det yderst vigtig, at der formår at være en rød tråd i logo, hjemmesider (diverse sociale medier) og den generelle skriftlige kommunikation. Den røde tråd gør det endnu nemmere for kunder at genkende virksomheden, og en gennemslagskraftig visuel identitet er også vejen til at sikre, at kunderne fortsat bliver.
For at skabe den røde tråd skal logo, hjemmeside og skriftlig kommunikation som sagt hænge sammen og være ensartet for at opnå en stærk visuel identitet. Og hvordan gør de så det? Læs med her:

  • Logo
    Logoet er det vigtigste redskab for den visuelle identitet. Det er det fordi, logoet er din virksomhedssignatur, og det er det, kunderne ser, hver gang de handler med din virksomhed. Derfor er det vigtigt, at logoet er unikt. Det kan man sikre ved at få en professionel designer til at lave logoet. På den måde får man også den bedste vejledning i forhold til skrifttype, farvevalg osv. Sørg for at logoet går igen overalt. Det gælder både på hjemmesider, visitkort, dokumenter, LinkedIn, Twitter og Facebook.
  • Hjemmeside
    Hjemmesiden er ofte et af de steder kunderne besøger først, derfor er det også vigtigt at skabe et godt førstehåndsindtryk. Derfor skal hjemmesiden være brugervenlig, ikke have dårlig grafik og så skal links og andre visuelle effekter virke. Koordiner farverne fra logoet med hjemmesiden, og sørg for at logoet også fremgår tydeligt på hjemmesiden. På den måde er kunden ikke i tvivl om, hvilke virksomhed hjemmesiden tilhører. At starte sin egen hjemmeside op kan dog for nogle kræve et lidt dybere tag i lommen end først antaget, og derfor er der i enkelte tilfælde behov for, at der ydes økonomisk hjælp.
  • Skriftlig kommunikation
    Den skriftlige kommunikation indebærer alt, som virksomheden sender ud. Statusopdateringer, dokumenter, tekst på hjemmesiden osv. Den skriftlige kommunikation er dermed virksomhedens stemme. Derfor skal kommunikationen fremgå skarp og professionel, og der skal altid være en sammenhæng i sproget. Der skal derfor ikke være store udsving på, om det er formelt eller uformelt sprog, der kommunikeres.