To ud af tre SMV’er savner digitale færdigheder

To ud af tre SMV’er savner digitale færdigheder

I dag sparker Google sammen med otte kommuner på Københavns Vestegn gang i et forløb, som skal opkvalificere 1.000 virksomheder i digitale kompetencer. Og det er der brug for, viser ny undersøgelse blandt danske SMV'er

Murere, ingeniører, cykelhandlere og andre små og mellemstore virksomheder har et efterslæb, når det gælder digitale færdigheder. Det viser en undersøgelse foretaget af IVÆKST, hvor 386 virksomheder har deltaget. I rundspørgen angiver 65 procent af virksomhederne - næsten to tredjedele - at de ikke har tilstrækkelige digitale kompetencer.

Mens de største danske virksomheder typisk har ressourcerne til at udnytte deres muligheder, forholder det sig ofte anderledes med SMV'erne, som ikke i samme grad prioriterer digitale redskaber. Undersøgelsen viser, at det især er inden for onlinemarkedsføring, webanalyse og hjemmesidedesign, at mange SMV'erne har et hul at fylde ud.

"De små og mellemstore virksomheder er rygraden i dansk erhvervsliv. Og hvis de skal klare sig i den globale konkurrence, kræver det, at de griber de digitale muligheder. Nogle skal måske se sig selv i et nyt lys efter at have gjort tingene på én måde i mange år. Men hvis de formår det, kan det gøre en kæmpe forskel - både for den enkelte virksomhed og for samfundet som helhed. Det vil vi fra Googles side gerne hjælpe med", siger Malou Aamund, der er direktør for Google Danmark.

Otte kommuner på Københavns Vestegn sparker i dag - sammen med Googles 'Succes Online' - gang i et stort forløb, der skal bringe SMV'erne et skridt videre. 1.000 virksomheder fra Vestegnen vil i den kommende tid deltage i workshops i konkrete færdigheder. Omkring 300 af dem møder op til dagens kickoff-event i Brøndby, hvor bl.a. erhvervsminister Rasmus Jarlov (K) også er til stede.

For Google er det seneste initiativ i en indsats, som handler om at opkvalificere danske borgere og virksomheder. En indsats, som indgår i regeringens Teknologipagt og som siden 2012 har materialiseret sig i kurser og workshops i samtlige af landets 98 kommuner. Alene i 2018 stod Google for digital træning af ca. 30.000 danskere.

På Vestegnen har virksomhederne på det seneste stået i kø for at tilmelde sig kurserne, så der har været behov for en række ekstra workshops. Erfaringerne viser da også, at næsten alle virksomheder efterfølgende ændrer i deres arbejdsgange, og en stor del af dem oplever ligefrem stigende omsætning.

"Det er meget tydeligt, at Vestegnskommunerne står sammen om at løse den her udfordring. Det er et virkelig godt eksempel på privat/offentlig samarbejde til gavn for virksomhederne", siger Malou Aamund.

- lb