Vesten kan lære af Kina
Christina Boutrup. Foto: Lars Bennetzen

Vesten kan lære af Kina

Tingene har ændret sig – før var det Kina der kopierede vesten, men nu er der meget vi kan og bør lære af Kina mener ekspert

Riget i midten har ændret sig rigtig meget over det sidste par år. Fra at være et land med få teknologiske kompetencer, der ivrigt kopierede vestens teknologier, er Kina nu et land som vi i vesten kan lære meget af – både når det kommer til hvad vi bør gøre, og hvad vi ikke bør gøre.

IT-Reload fik en snak med Kina-ekspert, foredragsholder og journalist, Christina Boutrup, under SAPs store konference, Executive Digital Exchange, i København.

- Det der er så vildt, når man som jeg har fulgt Kinas udvikling gennem 15 år er, hvordan de har klatret op i den internationale værdikæde. For 10 år siden sagde virksomheder som Danfoss, Grundfoss og Vestas: ’jo jo – vi har nogle kinesiske konkurrenter. Men det er jo nogle kopister, der er mange år bagud teknologisk. 5 år senere må de erkende at de er helt oppe på siden af dem, og de er måske 20-30% billigere, siger Christina Boutrup.

Det er en udvikling som vestens virksomheder skal være opmærksom på. For hvordan kan man konkurrere med virksomheder der er lige så teknologisk dygtige og samtidig billigere?

På flere områder har vi da også set at Kina har overhalet vesten. Huawei er i dag verdens næststørste producent af smartphones, og Christina Boutrup siger at vi er nødt til at spørge os selvom, hvordan et land der har censur, overvågning og meget mere, kan fostre så innovative virksomheder, og udvikle nye digitale forretningsmodeller.

Digitale frontløbere

Lige når det kommer til de digitale forretningsmodeller, så er det et sted som Christina Boutrup mener vi skal være meget opmærksomme på Kina. For på trods af censur og overvågning, så sker der nogle ting her, som vi skal være meget opmærksomme på.

- Kina er verdens største digitale økonomi med 800 millioner internetbrugere, og den ønsker de ikke at give til Google eller Facebook. De ønsker at fremme deres egen økonomi. Og til trods for, at de ikke har konkurrence fra Facebook, Amazon og så videre, så er Kinas største digitale platform, WeChat, meget langt fremme med brugen af AI og Big Data. Og forklaringen er nok, at det er verdens største digitale økonomi, pointerer Christina Boutrup.

Hun forklarer at der i Kina findes apps der vokser fra 0 til 300 millioner brugere på 3 år, og for at ramme så mange forbrugere og brugere, så skal du være meget sofistikeret, og det mener Christina Boutrup at Kina er, og derfor bør vi virkelig kigge i den retning for at lære mere om, hvordan man får succes indenfor den digitale økonomi.

Men selvom der er rigtig meget vi kan lære af Kina, så er Christian Boutrup også meget opmærksom på, at der er ting vi absolut ikke skal lære af Kina. Blandt andet deres holdning til beskyttelse af private data, som er ikke-eksisterende, og censur, som de i høj grad gør brug af.

Det kan vi lære af Kina

Men der hvor vesten virkelig kan lære noget af Kina er på områder som kundefokus, noget som Kina har et ekstremt fokus på. Godt nok siger mange virksomheder i vesten at de har fokus på kunderne, men ikke i den grad som Kina har mener Christina Boutrup.

- I Kina lytter man virkelig til sine kunder, og det gælder alle typer produkter. De lancerer et produkt, får feedback fra markedet, og så kommer version 2 meget hurtigt derefter – ikke kun software, men i alle produkter. Så det er et meget dynamisk og agilt miljø, og det er det som mange virksomheder i vesten prøver at lære nu, forklarer Christina Boutrup.

Men også kundesegmentering er et område hvor Kina er meget avancerede, og hvor vi kan lære meget af dem.

- Alibaba, der er større end Amazon og eBay til sammen, har udviklet et univers til ældre mennesker, så de kan chatte med fx deres børn om nogle produkter de ser online, og så kan børnene købe produktet for dem med deres AliPay der er koblet op til platformen, det er meget smalt fokus på kundegrupper, og det er noget vi kan lære af, for data gør det muligt at segmentere på nye måder, siger Christina Boutrup.

Bagsiden af medaljen er naturligvis, at de ved alt om deres kunder, for der er ingen beskyttelse af personlige data, noget som vi er langt mere opmærksomme på i vesten.

At Kina er en teknologisk spiller vi skal være opmærksom på er der ingen tvivl om, og Christina Boutrup mener at vi skal holde godt øje med dem, og lære alt det vi kan, for ikke at blive løbet over ende af den teknologisk udvikling i Kina.