Virksomheder halter efter den globale databølge

Virksomheder halter efter den globale databølge

Der investeres ikke tilstrækkeligt i den digitale infrastruktur, som er nødvendig for at håndtere de konstant voksende datamængder. Samtidig er medarbejderne ikke klædt godt nok på til at skabe værdi med den data, der er tilgængelig, lyder det i ny undersøgelse

Undersøgelsen, udført af Interxion, har deltagelse fra over 7.000 virksomhedsledere på tværs af sektorer fra hele verden, der repræsenterer nogle af verdens største virksomheder og har navnet A Digital Realty Company. 130 danske virksomheder har også givet deres besyv med. 

Mangelfuld dataanvendelse hæmmer vækst

Knap halvdelen af de adspurgte ledere betragter den utilstrækkelige data-infrastruktur som en af de største udfordringer. Det gælder både for konkurrenceevnen og evnen til at tiltrække talenter. 72 pct. mener, at det er helt afgørende, at it-infrastrukturen forbedres markant i løbet af de næste to år for at frembringe mere datadreven viden. Undersøgelsen viser dog også, at de store milliardkoncerner er væsentligt længere fremme med en formel datastrategi, der enten er i proces- eller i eksekveringsstadiet. Og formålet med data varierer fra industri til industri. 

“Nordiske virksomheder ved godt, at data og datahåndtering er afgørende for deres forretning. Formålet med at håndtere data varierer dog fra industri til industri. Mens kundefokus og personalisering er alfa og omega for virksomheder i detail- og underholdningsbranchen, så handler det for forsikringsbranchen mere om at forebygge datalæk og styrke it-sikkerheden,” siger Peder Bank, der er nordisk direktør i Interxion.

Efterhånden som mængden af data i verden vokser eksponentielt, vil den såkaldte ‘Data Gravity Effect’ uundgåeligt blive forstærket, især hvis oplysningerne ikke behandles effektivt.  Fænomenet betyder, at store datamængder konstant tiltrækker flere data, hvilket gør det umuligt at flytte, manipulere eller uddrage værdi af dem. Det skaber barrierer for virksomheder og kan i yderste konsekvens gøre deres data værdiløse. 

Opkvalificering er vigtigere end AI-investeringer

Ud over at vise hvor vigtig en velfungerende infrastruktur er for virksomhederne, så kan man også se, at der er en meget lille forståelse for, hvordan man bruger dataen strategisk som en vækstmotor. Og ifølge 65 pct. af de adspurgte i undersøgelsen er den udfordring større end behovet for investeringer i kunstig intelligens.

“Virksomheder, der netop nu investerer i at opkvalificere medarbejdere i strategisk datahåndtering, vil få en kæmpe konkurrencefordel. Det, der bliver tydeligere for mange ledere og blandt vores kunder i Norden, er, at det er nødvendigt at placere data og it-infrastruktur tættere på kunderne og partnerne for at fremme deres forretningsdagsorden. For mange af vores kunder er datacentre blevet den nye forretningsplatform, der forbinder teknologi, virksomhed og kunder,” siger Peder Bank.

Danmark indtager top 3

Undersøgelsen viser desuden, at især de største nordiske virksomheder har globalt udsyn, når det kommer til digital infrastruktur sammenlignet med fx Frankrig eller Storbritannien. Både Sverige og Danmark ligger i top tre, når det kommer til et globalt fokus, hvor hhv. 75 pct. og 67 pct. kan svare ja til, at de har mere end 50 datacenterlokationer over hele verden.

"Hvis du vil være en stor virksomhed i Norden, som er lille i forhold til befolkningstallet, er du nødt til at være global, og derfor har du brug for global infrastruktur til at understøtte en verdensomspændende forretning for at udnytte efterspørgsel og nye indtægtskilder,” slutter Peder Bank.

- lb