Virksomheder skal lære af benhård international talentkamp

Virksomheder skal lære af benhård international talentkamp

Rekrutteringen i dansk erhvervsliv er præget af vanetænkning og for få ambitioner, mener leder af selskabet Matchwork. Virksomheder skal tage ved lære af hård talentkamp i USA og England

The war for talent er et etableret begreb inden for rekruttering i Europa og USA, der dækker over virksomhedernes indsats for at hyre de bedste kandidater. Denne kamp er dog ganske kraftløs  i Danmark, mener Karsten Vikke, der er CEO i Matchwork, som står bag Ofir.dk og andre jobportaler herhjemme og i udlandet.

Han opfordrer danske virksomhedsledere til at tage ved lære af den intense talentkamp, der foregår i eksempelvis England og USA. Her prioriteres rekruttering som en konstant arbejdsopgave frem for en manøvre, der genstartes, hver gang der opstår en ledig plads i organisationen.

– Mange virksomheder brokker sig over manglen på kandidater, men de gør ikke meget aktivt for at modvirke det. De indrykker en annonce på en jobportal og læner sig tilbage og venter på ansøgningerne. Der skal altså mere til, når ledigheden er så historisk lav,siger Karsten Vikke

Ifølge nye tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering er antallet af virksomheder, der forgæves leder efter en ny medarbejder, på det højeste niveau i ti år. Fra september 2018 til februar 2019 blev 70.300 opslåede stillinger ikke besat, hvilket er 3600 flere end styrelsens forrige rapport.

En fjerdedel flere ansøgere

Karsten Vikke fremhæver, at danske virksomheder kun er aktive i en brøkdel af den tid, de har mulighed for at gøre sig interessante overfor potentielle nye medarbejdere. De er alt for passive, når de ikke mangler arbejdskraft, og efter de har slået en jobannonce op.

– Vi har drevet forretning i England og USA i 20 år, og der er stor forskel på, hvor seriøst de tager rekrutteringen i forhold til i Danmark. For eksempel er de langt oftere permanent aktive med en employer branding indsats og forklarer systematisk om alle aspekter ved at arbejde i virksomheden. De er konstant tilstede i alle medier fra egne webmedier til sociale medier. I disse lande er rekrutteringen en 24-7-365-opgave, og det burde danske virksomheder tage ved lære af. 

Matchwork lancerede for et år siden produktet Brandero som et eksempel på, hvordan danske virksomheder kan bruge employer branding og sociale medier til at kæmpe om de gode kandidater på en proaktiv måde.  Brandero giver markant bedre konvertering af interesserede ansøgere, fordi virksomheden konstant kommunikerer til og med potentielle ansøgere gennem facebook, linkedin og egen hjemmeside. Matchwork kan se, at Brandero som et add-on til Ofir.dk giver cirka 25 procent flere ansøgere til en stilling. 

Skab egne talenter gennem uddannelse

Vanetænkningen går igen, når den ny medarbejder skal vurderes og udpeges. Sådan fortæller Kathrine Solgaard Sørensen, der forsker i rekruttering ved Konsulenthuset ballisager.

– Overordnet er jeg enig i, at der hersker en vanetænkning i den måde virksomhederne rekrutterer på i Danmark. Det gælder både, når de tiltrækker kandidater, men endnu mere i udvælgelsesdelen. Når vi taler om mangel på arbejdskraft, er det dog vigtigt at huske, at der altså stadig er mange dygtige ledige derude, som undervurderes og udelukkes. Hvis virksomhederne påtager sig et større ansvar for at oplære og opkvalificere, kan man supplere sin kamp om de gode medarbejdere med proaktivt at skabe gode medarbejdere,siger Kathrine Solgaard Sørensen.

- lb