Voldsom nordisk vækst i e-handel under corona

Voldsom nordisk vækst i e-handel under corona

Coronakrisen har fået den digitale handel til at eksplodere i Norden i hidtil uset omfang. Det viser nye tal fra den amerikanske softwaregigant Salesforce, der driver og indsamler data fra en række af de største webshops herhjemme og i udlandet for kendte brands som Bestseller, Pandora og Georg Jensen

I Salesforces netop offentliggjorte Q2 Shopping Index fremgår det, at online-omsætningen i Norden er steget med hele 54% i 2. kvartal 2020 i forhold til samme periode sidste år, hvilket er den højeste stigning i indeksets levetid. Også antallet af ordre og det gennemsnitlige forbrug per besøgende har oplevet en kraftig stigning på henholdsvis 57% og 38% sammenlignet med 2. kvartal 2019.

“Opgørelsen over e-handlen i andet kvartal bekræfter, at coronakrisen har medført ændringer i vores indkøbsvaner, som med stor sandsynlighed er permanente. Med den rekordstore stigning i den digitale omsætning herhjemme på hele 54 procent i perioden fra april til juni er der ikke længere nogen tvivl om, at populariteten af e-handel vil fortsætte længe efter, at epidemien er ovre. Det vil have varige konsekvenser, der kan mærkes for de virksomheder, der ikke omstiller sig til den nye normal,” siger Lars Grønkjær, Senior Regional Vice President for Salesforce i Norden.

Smartphones er fortsat den mest populære enhed til onlineindkøb blandt nordiske forbrugere, hvor mobil e-handel stod for mere end halvdelen (55 %) af alle ordre i placeret i 2. kvartal 2020. Brugen af computer steg en smule til 37 %, mens populariteten af tablets er faldende og kun tegner sig for 6 % af alle gennemførte handler.

Den samme kraftige digitale vækst gør sig også gældende globalt, hvor der i 2. kvartal e-handel voksede med 71 % sammenlignet med sidste år. Salget har særligt været drevet af produktkategorier indenfor husholdning og underholdning, der har hjulpet forbrugerne med at få en ny hverdag til at hænge sammen under nedlukningen med langt over en fordobling i det globale digitale salg af dagligvarer, personlig pleje og spil og legetøj.

De vigtigste trends indenfor e-handel i Norden er:

  • Den digitale omsætning fortsætter med at vokse: I andet kvartal steg omsætningen med 54% ift. samme periode sidste år. Det er den største stigning, siden Salesforce begyndte at måle på dette for syv år siden.
  • Mere trafik og ordre: Der er også sket en historisk stor stigning i den samlede trafik (11%) og antal ordre (57%) i 2. kvartal.
  • Større forbrug: Det gennemsnitlige forbrug pr. besøgende på en hjemmeside er steget med 38,3% målt i forhold til samme periode sidste år. Det svarer til, at forbrugerne i gennemsnit lægger 28,35 kr. pr. besøg i en webshop. Det beløb var 20,50 kr. i Q2 2019. Den gennemsnitlige størrelse per gennemført ordre var 1.168,10 kr.
  • Mobil e-handel dominerer: 55 % af alle gennemførte handler blev foretaget på smartphone, 37 % på computer, mens brugen af tablets kun tegner sig for 6 %.

Blandt nøgleindsigter globalt kan nævnes, at:

  • Den digitale omsætning steg med 71% i 2. kvartal ift. samme periode sidste år.
  • Folk køber i stigende grad dagligvarer online. Onlinehandlen af fødevarer, personlig pleje og andre dagligvareprodukter steg med 154% ift. samme periode sidste år.
  • Spil og legetøj er eftertragtet. Omsætningen for kategorien legetøj og spil steg med hele 181% ift. samme periode sidste år.
  • Digitale forbrugere shopper mere målrettet under coronakrisen: Mens store stigninger i trafik i højsæsoner såsom juletiden oftest betyder lavere konverteringsrater, gjorde Q2 op med den trend. Trods en historisk stigning i trafik på 37%, skete der en stigning på 35% i konverteringsraten i Q2 2020 målt ift. Q2 2019, hvor trafikken ellers var lavere.

Om Salesforce Shopping Index

Salesforce har udgivet Shopping Index siden 2013, der måler de vigtigste digitale trends inden for e-handel på tværs af branche og produkttyper i lande verden over inklusiv Norden. Indsigterne for 2. kvartal er baseret på data indsamlet for perioden april, maj og juni blandt mere end 1 milliard forbrugere, der har foretaget 2.2 milliarder besøg i 1388 webshops fordelt på 41 forskellige lande.

- lb