Dansk teleselskab først med banebrydende cloud-telefoni

Dansk teleselskab først med banebrydende cloud-telefoni

Trods en næsten total udfasning hos private, lever fastnettelefonien videre i mange virksomheder. Men måske er det snart slut. Den danske IP-telefonioperatør, Uni-tel, har med en ny teknologi gjort det muligt helt at fjerne bordtelefonerne uden samtidig at fjerne vigtige features fra telefonsystemet

Uni-tel kalder selv den Microsoft-baserede løsning enkel. Alligevel står de indtil videre alene med den i Danmark – og måske i verden.

"Vi har udviklet en forholdsvis enkel applikation, som gør, at man kan sætte alt det, man kender fra sit gamle system, ind foran Microsoft Teams. På den måde kommer Teams til at fungere lidt som en bordtelefon, men med alt, hvad der findes af ekstra features oveni", siger Uni-tels administrerende direktør Iben Sønderskov.

Hidtil har de små fysiske apparater været nødvendige for at kunne håndtere ringekøer og bruge danske direkte-numre samt en række andre features, som de fleste virksomheder har svært ved at leve uden. Det har betydet udgifter til bl.a. apparater og kabling, men nu kan det hele i praksis klares med et Wi-Fi hotspot.

Opmærksomhed fra Microsoft

Uni-tel har samarbejdet med den danske Microsoft-partner Globeteam om at udvikle løsningen. I følge cloud-specialisten Thomas Juhl Olesen har de været hurtigt ude, hvilket har skabt opmærksomhed hos softwaregiganten på den anden side af Atlanten.

"Uni-tel er langt fremme på dette her område både i Danmark og globalt set. I større lande som Frankrig, Tyskland og England er mulighederne anderledes, for der fungerer Microsoft selv som udbyder. Men i Danmark og flere andre små lande er man afhængig af at have en udbyder foran Teams, og der har vi været hurtige til at få en løsning ud på markedet", siger Thomas Juhl Olesen.

Alt er i skyen

Fra Uni-tels side forventer man i første omgang interesse fra små til mellemstore virksomheder samt startups. Den nye løsning gør det billigere at komme i gang, og hvis man har licens til Microsoft Teams, er opstartsomkostningerne groft sagt reduceret til det nødvendige antal mobiltelefoner. Samtidig er det let at have med at gøre, også uden en it-organisation i ryggen.

"Du er i gang med det samme, og du skal ikke vente på en montør eller andet. Det hele kører, når først din Windows-klient er i gang. Samtidig kan man bruge sine egne otte-cifrede danske numre. Det har man ikke kunnet gøre via en ren cloud-løsning før, hvilket også har været en barriere for at fjerne apparaterne fra skrivebordene", siger Iben Sønderskov.

- lb