Flot vækst for Huawei, øger salget af smartphones med 32%

Flot vækst for Huawei, øger salget af smartphones med 32%

Huawei kom ud af 2017 med et flot resultat. Teknologivirksomheden øgede overskuddet med 28%, mens salget af smartphones steg med 32% sammenlignet med året inden. Fremgangen skyldes i høj grad vækst i premium-segmentet og markant fremgang på de europæiske markeder - heriblandt Danmark

Oven på et 2016 præget af investeringer kunne Huaweis forretningsenhed Consumer Business Group høste frugterne i 2017. Forretningsenheden, der sælger alt fra prisvindende smartphones og tablets til intelligente Wi-Fi-systemer og badevægte, solgte 153 millioner smartphones sidste år. Det resulterede i en omsætning på 36,4 milliarder USD svarende til en stigning på 32% sammenlignet med året inden. Koncernens samlede overskud steg med 28% og landede dermed på 7,3 milliarder USD i 2017.

Huawei har fået gennembrud i en række Europæiske lande, som er notorisk svære markeder. Udover Italien og Tyskland, så stormer Huawei også frem på det danske marked. På bare tre år er Huaweis markedsandele i Danmark gået fra 3,1% til 15%.

"Vi har solgt flere smartphones i 2017, end vi nogensinde har gjort i Danmark. Det er vi lykkedes med, fordi vi kender brugernes behov og investerer kraftigt i innovation og design. Samtidig har vi fået endnu bedre fat i highend-markedet," fortæller Marie Dam Feldborg, der er Senior Marketing Manager hos Huawei Danmark, og fortsætter:

"Særligt vores P- og Mate-serier er populære blandt de danske forbrugere, der har høje forventninger til både kvalitet og design. I januar og februar i år var Mate 10 Lite den bedst sælgende smartphone hos Telia, mens Huawei P10 var bedst sælgende hos TDC i januar."

Alene i 2017 blev der solgt flere end 20 millioner Huawei P10 og Huawei Mate 9 og Mate 9 Pro smartphones på verdensplan.

Større kendskab til brandet

Huawei, der har hovedsæde i Shenzhen i Kina, er for alvor kommet på verdenskortet inden for de seneste år. Huaweis globale brand-kendskab er steget fra 81% i 2016 til 86% i 2017, og kigger man uden for Kinas grænser, er teknologivirksomhedens brand-kendskab steget fra 64% til 74% i samme periode.

Derudover er Huaweis smartphones også kommet på radaren hos flere forbrugere i Europa, eksempelvis i Danmark, Tyskland, Finland, Spanien og Italien, hvor både markedsandele og brand-omdømme er steget markant. I flere af disse lande rangerer Huawei som nummer to over brands, forbrugerne overvejer at købe.

Nøgletal

  • I 2017 omsatte Huawei-koncernen for 92,5 milliarder USD, som svarer til en stigning på 15,7% sammenlignet med 2016.
  • I 2017 havde Huawei et overskud på 7,3 milliarder USD, som svarer til en stigning på 28,1% sammenlignet med 2016.
  • I 2017 solgte Huawei Consumer Business Group 153 millioner smartphones. Det resulterede i en omsætning på 36,4 milliarder USD svarende til en stigning på 31,9% sammenlignet med året inden.
  • Huaweis globale brand awareness er steget fra 81% i 2016 til 86% i 2017. Udenfor Kina er Huaweis brand awareness steget fra 64% til 74%.
  • Ifølge GfK er Huaweis andel i highend-markedet (600 USD og derover) steget fra 3,4% i december 2016 til 8,4% i december 2017.

- lb