Velkendte kommunikationssystemer vinder frem
Skype for Business har vind i sejlene og er hastigt på vej til at blive de facto standard indenfor unified communication. Men der findes stadig mange andre systemer, og integration til og mellem disse er essentielt
Del artiklen påKommunikation bliver stadig mere vigtigt for virksomheder. Det drejer sig både om intern kommunikation, hvor folk i grupper og teams har behov for konstant at holde hinanden opdaterede, og ekstern, hvor virksomheder har behov at udveksle information med og mellem afdelinger, kunder og ikke mindst samarbejdspartnere.
Unified communication and collaboration er derfor blevet et nødvendigt værktøj for rigtig mange virksomheder, både i Danmark og i hele verden. Telekommunikation har snakket med den nye administrerende direktør for Polycom i Norden, Ole Mygind for at høre, hvordan han ser udviklingen indenfor unified communication and collaboration.
- Det er tydeligt, at virksomheder i stor stil bevæger sig hen mod at bruge Skype for Business som deres interne og eksterne kommunikationsløsning, og det er ikke så underligt. For folk kender Skype fra deres private computere, og derfor er de trygge, når de kommer over på en platform som Skype for Business – det er jo det system, de kender hjemmefra, siger Ole Mygind.
Men han erkender også, at trods Skype for Business hastige fremmarch, så er der en lang række af andre systemer på markedet, ofte proprietære systemer som ikke nødvendigvis kan snakke sammen med andre systemer.
- Det kan hurtigt gå hen og blive et problem for virksomhederne. For hvis de skal holde et onlinemøde med deres samarbejdspartnere eller kunder, og de ikke har et tilsvarende system, så dukker problemerne op, siger Ole Mygind.
Et er nemlig at lave en videokonference, noget helt andet er at få samarbejdet til at spille under den videokonference. Filer skal måske udveksles eller vises, der skal måske samarbejdes i dokumenter eller noget helt tredje.
- Det er den udfordring og virkelighed, som virksomhederne står overfor i dag. Specielt de små og mellemstore virksomheder, der måske skal kunne samarbejde med mange. Hvilket system skal de lige investere i, spørger Ole Mygind.
Udveksling af indhold
Samtidig er der hele spørgsmålet om sikkerhed, når der skal udveksles filer ved onlinemøder. Det skal være klart, hvem der må hvad med dokumenter og informationer, det skal vides, hvor de bliver gemt og om de kan gemmes og/eller ændres af alle, der deltager i videokonferencen.
- Det er en stor udfordring, specielt når forskellige systemer blandes sammen. For de rettigheder, du kan tildele dokumenter i et system, er ikke sikre på at blive nedarvet til et andet system – hvis du overhovedet kan få de to systemer til at snakke sammen, fortæller Ole Mygind.
Polycom har set den udfordring og har baseret deres virksomhed på at løse det problem. Ole Mygind fortæller, at hos Polycom har de valgt at positionere sig der, hvor det handler om at skabe onlinemøder med indholdsdeling, video og ikke mindst samarbejde.
- Vi arbejder tæt sammen med Microsoft og baserer vores løsninger på Skype for Business. Men vi tilføjer så et lag yderligere i løsningen, hvor vores infrastruktur kan binde forskellige konferencesystemer sammen. Vi kan godt nok ikke sikre, at alle systemer kan forbindes gennem vores løsninger, men vi kan nok klare op mod 80 % af alle eksisterende videokonference og – samarbejdssystemer, fortæller Ole Mygind og forklarer videre, at deres system kan sikre, at dokumenter, der ikke må forlade en virksomhed, ikke vil kunne kopieres, gemmes eller redigeres fra computere, der deltager i mødet udenfor virksomheden.
På den måde ønsker Polycom at være den lim, der klistrer de forskellige videosystemer og indholdssystemer sammen.
- Samtidig er det vigtigt, at vores løsning gør, at vores kunder selv kan bestemme, i hvilket tempo de kan udskifte eller opgradere deres systemer. På den måde bliver det også lettere for de små virksomheder at komme over på UCC-løsningerne, siger Ole Mygind.
Ikke videomøderum nok
Der er så stadig en udfordring, som virksomhederne står overfor, nemlig at sørge for at der er møderum med video- og samarbejdsværktøjer nok.
- På verdensplan ser vi, at under 5 % af alle møderum er gjort klar til videokonferencer, siger Ole Mygind.
At et møderum er klar til videokonferencer betyder ikke at der skal være kæmpestore skærme og avancerede kameraer. Men blot at der skal være en løsning, som er til at gå til.
- Det skal være let. Ind og tænd på kontakten, og så skal det hele virke. Ellers bliver videokonferencerne for besværlige at komme i gang med, og så ender det med, at folk aldrig får dem brugt, forklarer Ole Mygind.
Han mener at det skal være lige så let at starte og deltage i en videokonference som at bruge din smartphone.
- Hvis det ikke bliver let, så vil folk ikke bruge det, heller ikke selvom virksomhederne investerer hundrede tusindevis af kroner i et system, advarer Ole Mygind.
Og det er nødvendigt med ordentlige systemer. Det er let at holde møder online, hvor det kun er to personer, der deltager – det kan klares fra en laptop. Men hvis flere skal deltage, kræver det ofte flere og bedre kameraer og mikrofoner for at sikre, at billed- og lydkvaliteten er i top.
- Så systemerne skal være lette, kommunikere med andre systemer og sikre dine dokumenter. Det er de tre største krav for at sikre en god oplevelse med et UCC-system, slutter Ole Mygind.
Om Ole Mygind
Ole Mygind slutter sig til Polycom fra Acronis, hvor han var administrerende direktør for Norden, Benelux og Østeuropa. Ole har beklædt en række lederroller i den nordiske region, herunder Avaya, Motorola og Idesta.