Mobil både på kontoret og på farten

Mobil både på kontoret og på farten

Hos den tværfaglige a-kasse, FTF-A, er mobilitet vigtigt. Både for de konsulenter, der ofte er på farten, og for alle i huset, hvor der ofte flyttes lokalitet

Af Lars Bennetzen

Mobilitet bliver til stadighed mere vigtig for danske virksomheder, og for a-kassen FTF-A har de mærket et stigende behov for at være mobil.

- Vi mærker en klar tendens over mod mobilitet. Behovet for at være mobil stiger både hos de af vores konsulenter, der både arbejder internt og eksternt og hos de af vores medarbejdere, der primært er internt her på matriklen. Ikke mindst fordi vi er begyndt at flytte en del rundt internt, så det virtuelle kontor bliver stadig mere aktuelt, fortæller Peter Meleschko, it-chef hos FTF-A.

Hos FTF-A har de nemlig startet forsøg op med at køre virtuelle teams på tværs af landet. Samtidig er folk på kontoret også begyndt at skifte arbejdsplads løbende, og det har mundet ud i behovet for mobile arbejdspladser. Der er flere måder at løse den udfordring på. Hos FTF-A faldt løsningen på en Citrix-installation.

- Ved at benytte Citrix kan vi levere en fuld desktop til vores brugere, uanset hvor de sidder. Og vi anser samtidig Citrix for at være en meget sikker løsning. Der ligger aldrig noget lokalt på computeren, og vi bruger to-faktor-sikkerhed, fortæller Peter Meleschko.

De to løsninger koblet sammen betyder, at der aldrig ligger noget lokalt lagret på brugernes laptop, samt at det kræver både kodeord og brugernavn samt adgang til den ansattes mobiltelefon, før man kan komme ind på laptoppen.

- Den løsning er vores ansatte superglade for. Ikke mindst fordi Citrix-løsningen ikke kræver så meget båndbredde. Faktisk kan de uden problemer koble op via mobiltelefonens netværk, fortæller Peter Meleschko.

Skal gavne medlemmerne

Planerne stopper dog ikke der. Peter Meleschko fortæller, at de hos FTF-A også går i overvejelser over at indføre Skype for Business, så de kan drage fordele af både messengerfunktionen og af videosamtalefunktionen. Men endnu er FTF-A ikke helt parate til at gå Skype for Business-vejen.

- Vi er meget interesserede i en integrationsløsning med Skype for Business, og vi ved, at det vil fungere fint under Citrix. Men desværre giver ip/softphone en udfordring i forhold til et call center, fortæller Peter Meleschko.

En af de udfordringer, som Skype for Business giver, er at få den tilfredshedsløsning, som FTF-A bruger, til at fungere sammen med en softphone. I dag er det sådan, at når en bruger har været i kontakt med FTF-A, så bliver de automatisk ringet op for at deltage i en tilfredshedsmåling. Før den også virker med en softphone-løsning, kan FTF-A ikke benytte Skype for Business.

- Og vi gør ikke noget, uden det også ender med, at det bliver en fordel for vores kunder, eller medlemmer, forklarer Peter Meleschko.

Så indtil integrationen med tilfredshedsmålingen er på plads, så er planerne om Skype for Business lagt på hylden. Men den øgede mobilitet, som konsulenterne får med Citrix-løsningen, er med til at give FTF-A’s kunder en fordel.

- Lovgivningen tilskriver, at vi skal kunne tilbyde at holde møder sammen med klienter og jobcentre, og det betyder, at vi skal være mobile for at komme ud til de møder. Så der er det en afgørende faktor, at vores konsulenter er mobile, siger Peter Malenschko.

Samtidig betyder mobiliteten hjemme på kontoret, at det er blevet lettere at planlægge og organisere arbejdet. Der skal afholdes møder med kunderne, og ved at kunne tage hele kontoret med, bare på en laptop, så kan de afholdes i alle ledige lokaler.

- Samtidig opretter vi løbede virtuelle teams, så vi kan give vores kunder dag-til-dag- svar. Men det kræver, at vi løbende omorganiserer den måde, vi arbejder på; at vi retænker de arbejdsgange, der er, når et medlem henvender sig. Det kræver, at vi arbejder sammen i specialiserede teams, og de teams kan så gå sammen i særlige rum. Men på grund af vores Citrix-installation, så skal vi ikke gøre andet med de rum end sikre, at der er netforbindelse, forklarer Peter Meleschko.

Nyt liv til gammelt udstyr

En anden fordel, som Peter Meleschko ser ved Citrix-installationen, er, at det er en måde at puste nyt liv i gammelt udstyr på. Citrix betyder nemlig i bund og grund, at computeren bliver forvandlet til en dum terminal.

- Tiden er forbi, hvor man boksede med gummitaster og langsom opdatering af skærmbilledet. Citrix har optimeret systemet meget, og de har strikket det sammen, så hvis du sætter nok maskinkraft på serverne, så er det ikke længere noget problem, fortæller Peter Meleschko.

Han forklarer, hvordan de har sikret deres driftsmiljø, så deres bladeservere har de fornødne kræfter, både på cpu og gpu-siden.

- Det er virkelig fedt at Citrix har løst hastighedsproblemerne på serversiden, siger Peter Meleschko.

Citrix-installationen hos FTF-A har også betydet, at Peter Meleschko kan køre en meget lean it-organisation.

- Vi er 170 ansatte i organisationen, men det er kun 3 mand, der styrer hele driften i it-afdelingen, fortæller Peter Meleschko.

Stadig mere digitalt

FTF-A er gået hen og blevet en næsten fuldstændig papirløs organisation. Eller det vil sige, det kunne den være blevet.

- Der er intet af vores arbejde, der kræver fysiske papirer. Alt, hvad vi har der, har med vores job at gøre. Lovbøger, journaler osv. er digitalt, og selv kommunikation med vores kunder, eller medlemmer, er helt digitalt – med nogle få undtagelser, fortæller Peter Meleschko.

Når FTF-A så alligevel ikke er 100 % papirløs, så er det, fordi gamle arbejdsmåder og vaner stadig hænger fast. Folk skriver stadig dagsordner og lignende ud.

- Men som sagt, så er der intet, der kræver papir – alt kunne sagtens køre digitalt hos os, siger Peter Meleschko.

Han slutter af med at sige, at han ser en udvikling, der blot er startet. Faste pladser bliver noget, der hører fortiden til, og alle redskaber bliver cloud-baserede.

- Vi er selv godt på vej i den retning, og vi har da også kigget på hybrid-cloud-løsninger. Men endnu har jeg ikke fundet business-casen. Der skal være klare fordele, og de har ikke været der endnu, slutter Peter Meleschko.