Danske forbrugere er blevet svære at snyde på nettet

Danske forbrugere er blevet svære at snyde på nettet

68% af danskerne er opmærksomme på ikke at blive snydt, når de handler på nettet, og hver tredje har prøvet at fravælge en netbutik, fordi den lod til at være falsk. Det viser en ny undersøgelse

Nethandel er blevet hverdag for danskerne, uanset om der er tale om tøj, bøger eller flybilletter til ferien. Og vi ser os godt for, for at undgå svindel, når vi handler på nettet med dankortet i hånden. Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov på vegne af anmeldelsesportalen Trustpilot.

Her svarer 68% af danskerne, at de er opmærksomme på ikke at blive snydt, når de handler på nettet, og hver tredje dansker (33%) har fravalgt at handle hos en netbutik, fordi den lod til at være falsk.

- Tallene peger på en meget positiv tendens, hvor danskerne er opmærksomme på de faldgruber, der er forbundet med internethandlen, f.eks. fupbutikker. Vi kan se, at der er et stort kendskab til de advarselssignaler, man som forbruger bør være opmærksom på, f.eks. hvis domænenavnet er dansk, men siden tydeligt er udenlandsk, siger Mathilde Lykke Bülow, der er kommunikationschef i Trustpilot.

De røde lamper begynder især at blinke hos os, hvis sproget er dårligt, eller hvis netbutikken ikke har nogle tydelige kontaktoplysninger. I undersøgelsen svarer 30%, at de har fravalgt en netbutik, fordi der ikke var danske kontaktoplysninger. Hver femte (20%) har oplevet at besøge en webbutik med et dansk domænenavn, der i virkeligheden viste sig at være udenlandsk.

Vi advarer hinanden, hvis uheldet er ude

Undersøgelsen viser også, at vi lytter til andres erfaringer, inden vi køber varer på nettet. Hver fjerde (24%) har fravalgt at handle hos en netbutik, fordi det fremgik af online brugeranmeldelser, at den var falsk.

- Hvis man som forbruger er i tvivl om, hvorvidt en netbutik er helt fin i kanten, så kan det være et rigtigt godt fingerpeg at tjekke andre forbrugeres anmeldelser af butikken. Vi kan tydeligt se, at især fupbutikker er noget, danskerne er gode til at advare hinanden om på nettet, hvis uheldet har været ude, siger Mathilde Lykke Bülow.

Den høje opmærksomhed er muligvis medvirkende til, at kun få danskere har oplevet at blive snydt på nettet. Selvom det kan være svært at spotte falske varer på nettet, har kun 6% prøvet at modtage kopivarer. Samtidig svarer kun 9%, at de har oplevet ikke at få varen leveret, selvom der er blevet trukket penge på deres kort.

Sådan undgår du at blive snydt

Det er altid en god idé at tage sine forholdsregler, når du handler på nettet. Trustpilot giver her fem gode råd til, hvordan du undgår at blive taget ved næsen online.

  • Har siden en webadresse, der ikke passer til det produkt, der sælges på siden, er der muligvis tale om en falsk netbutik.
  • Falske netbutikker har typisk enten ingen eller mistænkelige kontaktoplysninger.
  • Falske netbutikker er ofte lavet i udlandet med hjælp fra oversættelsestjenester som Google Translate. Hvis sproget virker som en oversættelse med mange fejl, er der grund til at være opmærksom.
  • Hvis der kun er få anmeldelser af netbutikken på fx Trustpilot, kan det være en god idé at tjekke den på flere portaler. Lad ikke nogle få, meget dårlige eller meget positive anmeldelser udgøre hele indtrykket.
  • Det er ikke nok bare at se på den samlede bedømmelse for en netbutik. Læs 10-20 anmeldelser grundigt igennem og se, hvad de gode og evt. mindre gode anmeldelser bunder i. Tjek også, hvor gamle anmeldelserne er. Er de mere end et år gamle, er der grund til at være særlig opmærksom.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er gennemført på vegne af Trustpilot af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1302 CAWI-interview med danskere i alderen 18 år+, i perioden 6.-10. juni 2016.

- lb