Unified communications skal bruges strategisk

Unified communications skal bruges strategisk

Samarbejde hænger tæt sammen med unified communications, begge hjælper med at løse nogle af de samarbejdsproblemer, virksomheder oplever, det mener senior consultant Jesper Eliasen fra Devoteam

Af Lars Bennetzen

Mange glemmer at tænke samarbejde ind i unified communications-løsninger, og det er forkert, mener Jesper Eliasen, senior consultant fra den danske afdeling af Devoteam. For ham hænger de to ting sammen som ærtehalm og kan begge hjælpe virksomheder med at løse nogle af de samarbejdsproblemer, de oplever.

- Vi snakker altid om UCC, altså unified communications og collaboration, for begge dele skal til for at sikre virksomheder, at de får den nødvendige vidensdeling, og at deres softwaresystemer kan levere alle de tjenester, der udgør kommunikation og samarbejdsfunktioner, fortæller Jesper Eliasen.

For Devoteam betyder det også, at det er nødvendigt at skulle have helikopterperspektivet for at sikre, at UCC bliver forankret det rigtige sted, nemlig hos ledelsen.

At den øverste ledelse i virksomheden skal være tæt inddraget i beslutningen om UCC er essentielt, for det er en beslutning, der påvirker alle i hele virksomheden samt alle eksterne samarbejdspartnere.

- UCC er ret omfattende, for det omfatter alle de værktøjer og kommunikationsplatforme, der bruges i en virksomhed. Derfor kan ledelsen ikke undgå at være en central del af beslutningsprocessen, fortæller Jesper Eliasen.

Får mere men sparer intet

Endnu en af de væsentlige grunde, til at ledelsen ikke kan sende opgaven med UCC videre til it-afdelingen og undgå at være en del af processen selv, er, at UCC ikke umiddelbart sparer virksomheden penge.

- At implementere UCC i virksomheden er ikke noget, der direkte sparer virksomheden penge. Der er naturligvis dele, der vil spare dig penge, men der er så også andre elementer, der nok vil koste dig penge, så TCO’en er den samme. Men over tid vil UCC tilføre virksomheden værdi og funktioner, som ikke var der før, og det er der værdien i UCC ligger, siger Jesper Eliasen.

Der, hvor værdien, ifølge Jesper Eliasen, ligger, er, at den kan nedbryde de traditionelle silotankegange, som mange virksomheder har.

- Grænserne bliver nedbrudt, og du kan ikke længere tænke på de enkelte installationer. Du bliver nødt til at tænke integreret. På den måde har du som virksomhed en enestående mulighed for at effektivisere forretningsgangene, og der vil der så også være nogle rationaliseringsgevinster at finde – hvis det bliver gjort rigtigt, påpeger Jesper Eliasen.

UCC med ud på mobilen

Han påpeger, at UC og UCC langt fra kun er teknik, faktisk betragter Devoteam UC og UCC som 30 procent teknik og 70 procent forandringsvillighed, og det mærkes, når arbejdspladsen både har den unge og den ældre generation ansat. For hvor de unge næsten er født med en smartphone i hånden og en forbindelse til Facebook, så oplever Devoteam ofte, at de ældre ofte har svært ved at forholde sig til ting som messenger-tjenester.

- Men virkeligheden er, at de unge og deres vaner og forventninger viser vejen frem, og derfor skal vi også bringe UCC med ud på mobilen. Vi må bare sørge for, at det er let at bruge for alle generationer.

Netop den mobile platform er noget, som leverandører af UCC skal være meget opmærksom på. Det er nemlig vigtigt at sikre sig, at virksomheden har forholdt sig til ting som Mobile Device Management, og hvordan man håndterer og sikrer data på mobile enheder.

Mobilitet og sikkerhed

Sammen med den mobile platform og ønsket om at kunne tilgå data, også når man ikke befinder sig på kontoret, kommer de cloud-tjenester, som bliver en naturlig del af UCC.

Men det betyder også, at når UCC og cloud skal kobles sammen, så skal sikkerheden tænkes med ind i løsningerne, og her ser Jesper Eliasen, at teknologien hjælper dem.

- Vi ser, at klienterne, både de mobile og dem der ligger i skyen, i dag understøtter kraftig kryptering. Så hvis de ellers er konfigureret rigtigt, så er der ikke den store mulighed for, at de cyberkriminelle kan opsnappe noget som helst, siger Jesper Eliasen.

At der er god grund til at være opmærksom på sikkerheden, er Jesper Eliasen ikke i tvivl om. Han fortæller, at de hos Devoteam ofte ser, hvordan fildelingstjenester ved flere lejligheder har tabt passwords og data.

Når så UC og UCC alligevel flytter ud i skyen, er det af gode grunde, for skyen giver virksomhederne nogle besparelser og fleksibilitet, som er væsentlige.

- Skyen giver dig som virksomhed nogle cost savings og en atilitet samt time-to-marked, som er væsentlig lavere. Blandt andet kan du have en ny bruger eller tjenester i luften på minutter og ikke uger, som vi før har set, fortæller Jesper Eliasen.

Det bringer Jesper Eliasen tilbage til starten, hvor han påpegede, at ledelsen skal være en integreret del af processen, for for ham handler UCC meget om forandringer og handlinger.

- Pludselig har du mulighed for at smide data op i skyen, og der skal man så lige tænke sig om, hvor man smider dine data. Man kan ikke bare smide dem rundt omkring, man skal tænke sig om, siger Jesper Eliasen.

UCC og de hybride løsninger

Skyens stigende popularitet betyder også, at UCC bliver mere og mere baseret på cloud-teknologier, og for Jesper Eliasen giver det god mening, for priserne er helt i bund og oppetiderne ligger helt oppe omkring 99,5 procent.

- Det giver så igen virksomhederne en udfordring, for nu skal UCC ikke alene integreres i virksomheden, det skal cloud-teknologien også, og integration fra cloud og ned til legacy-systemerne er det, der koster penge, siger Jesper Eliasen.

Det er så også en opgave, der til tider er næsten umuligt, og i de tilfælde er det ikke en ren cloud-løsning, som virksomheden har brug for men måske en hybrid cloud-løsning.

- Jeg er selv stor fortaler for hybrid-cloud-løsninger, du får en meget stor fleksibilitet, og du kan hurtigt trække folk hjem på den rigtige side af firewall’en, slutter Jesper Eliasen.