Dansk softwarefirma udvikler automatisk skibsgenkendelsessystem

Dansk softwarefirma udvikler automatisk skibsgenkendelsessystem

Det er danske Navicon der er i fuld gan med at udvikle et system til sikker identificering af skibe. Systemet er baseret på teknologi, der også bruges til ansigtsgenkendelse og selvkørende biler

Af Lars Bennetzen

I dag identificeres skibe via et radiosignal der indeholder skibets id. Desværre kan dette signal forfalskes, og derfor er danske Navicon nu i gang med at udvikle et nyt system, der automatisk kan genkende skibene, og dermed sikre at skibet registreres korrekt.

- Alle skibe er forpligtet til at udsende et transponder-signal, der fortæller, hvem de er, forklarer Christian Tveen, direktør i Navicon, der udvikler overvågningsteknologi til skibsfart, i fagsproget kaldet Maritime Domain Awareness. Bl.a. varetager Navicon softwareudvikling for det danske søværn.
- Men man ser jævnligt, at et skib har fejl i de udsendte informationer ved for eksempel at udgive sig for at være et andet skib. Eller det slukker helt for transponderen for at skjule forurening eller ulovlig last. Indtil nu har man måttet ty til manuel identifikation for at sikre en 100 procent korrekt identitet. Det er både dyrt og tidskrævende, og derfor udvikler vi nu et system til automatisk genkendelse af skibe. Avanceret software analyserer og sikrer den korrekte identificering gennem data fra langdistance-kameraer, radar, satellit og laser.

Avanceret billedgenkendelse
Ifølge Christian Tveen er det ikke kun nationalstater, der er blandt kunderne til det nye system. Også havnemyndigheder vil gerne vide præcis, hvilke fartøjer, både og skibe der befinder sig i deres havn eller i indsejlingen, for at beskytte de store værdier havnene rummer. Man vil også gerne detektere og dokumentere ubudne gæster som f.eks. jetski eller motorbåde. Og det skal helst ske automatisk uden dyr og monoton menneskelig overvågning Desuden kan systemet bruges til overvågning af broer, havvindmøller, offshore-installationer m.m.
- Systemet anvender de nyeste teknologier til billedgenkendelse udviklet af bl.a. Google og Facebook, forklarer Christian Tveen.
- Vi arbejder med maskinlæring, big data og såkaldte Convoluted Neural Networks. Det er teknologier, der er meget effektive til genkendelse af objekter som ansigter eller trafikskilte, og de bruges bl.a. i udviklingen af selvkørende biler og robotter. Vi fodrer systemet med data fra dagslys- og infrarød-kameraer og skaber på den måde et ”billede” af hvert skib. Dette billede sammenligner vi derefter med en stor skibs-database og identificerer på den måde det pågældende skib.

Ifølge Christian Tveen vil det nye system til automatisk genkendelse også kunne anvendes i lystbådehavne og ved badestrande, hvor det løbende kan dokumentere, hvad der foregår. Systemet kan sende advarsler til myndighederne, f.eks. hvis en vandscooter sejler, hvor det er ulovligt eller med højere fart end tilladt. Desuden eksperimenterer Christian Tveen og hans kolleger med autonome droner.
- Man kan f.eks. programmere dronen til at flyve ud til et ukendt skib og tage billeder af det, så det kan identificeres. Eller man kan bruge dronen til ”Search and Rescue”, hvor dronen finkæmmer et område og streamer video tilbage til centralen. Billederne analyseres så af en algoritme, der kan trænes til at lede efter særlige objekter som vraggods eller en person i vandet.