eloomi får millioninvestering fra VF Venture

eloomi får millioninvestering fra VF Venture

På to år er danske eloomi kommet ud til virksomheder på fem kontinenter med deres learning og performance management platform. Ny investering fra Vækstfondens afdeling for direkte investeringer, VF Venture, skal skalere den internationale strategi

eloomi har udviklet en platform til virksomheder, der kobler deres kurser og træning med medarbejdernes udvikling. En service, der skaber en helt ny tilgang til den gængse medarbejderudvikling, fordi virksomheden får data til at følge medarbejderen og øger både motivation og resultater.

Fra dag ét har eloomi været en international virksomhed. I stedet for kun at starte på hjemmemarkedet for derfra at ekspandere til udvalgte markeder, som mange gør, har eloomi haft en helt anden strategi. De er ikke gået efter et marked, men efter en global målgruppe – der typisk er de mellemstore virksomheder.

”Vores indstilling har været, at vi på nye markeder tester af, hvilke virksomheder og brancher i målgruppen, der viser interesse, og så arbejder vi med dem. Vores produkt kan ses som en nytænkning af det traditionelle LMS (Learning Management System). Det passer ind på alle markeder og til alle brancher. Det er et spørgsmål om at flytte mennesker med hensyn til kompetencer og resultater, og den opgave har man, uanset om vi taler detailbranchen eller finanssektoren. Det er det samme, der skal til for at udvikle og flytte mennesker,” siger Claus Johansen, som er CEO og en af stifterne af eloomi.

Software som en service (SaaS) appellerer til større og modne markeder, hvor kunden får adgang til værktøjet med det samme. Man skal ikke købe et nyt og dyrt projekt eller gennem tunge installationer og lange implementeringer, men blot oprette sig, og så er man i gang.

Fordi eloomi har udviklet et minimalistisk og globalt genkendeligt design og en platform, der ikke er udviklet for systemets skyld men for mennesker, behøver platformen ikke tilpasses hvert enkelt marked.

”Som brugere er vi enormt kræsne i forhold til hvilken software, vi gider bruge. Det skal være super simpelt, og det du ser skal engagere dig; det gælder både privat og professionelt. Derfor har det været helt afgørende for os at skabe en platform, som både er indbydende, enkel og overskuelig at bruge. Et vigtigt succeskriterium for virksomhederne er jo, at deres brugere synes, at platformen i sig selv er en fed oplevelse at bruge. Og det er vi lykkedes med, når flere end 100 virksomheder og 250.000 ansatte fra forskellige virksomhedskulturer fra Asien til Europa og USA, Mellemamerika og Australien har lyst til at bruge vores værktøj,” siger Claus Johansen.

Tre gange så store om et år

Venturekapitalen fra VF Venture skal bruges til at sætte turbo på internationaliseringen. Selvom softwaren indtil videre fint har kunnet sælges til hele verden fra Danmark, kræver nogle markeder en lokal kontakt. Derfor har eloomi bl.a. etableret et kontor i England, så de har en lokal tilgang på det britiske marked.

Ifølge Claus Johansen er virksomhedens ambition at være tre gange så stor om et år, og det kan de nå, fordi de har ramt den rette strategi. Den betragtning bakker VF Venture op om.

”Vi ser nogle spændende trends i markedet, som gør, at vi virkelig tror på eloomi’s potentiale. Og det som eloomi har skabt på så kort tid er uhørt unikt. Konkurrencen om de bedste medarbejdere er stigende, og flere virksomheder bliver opmærksomme på vigtigheden af kontinuerlig læring for at opkvalificere og fastholde deres ansatte, og ikke mindst få nogle værktøjer der er brugbare og giver øgede resultater – både for den enkelte og for virksomhederne. Og i takt med at kurser i stigende grad gennemføres online, er der opstået et behov for learning management systemer, der kan hjælpe selskaber med at administrere dette, og forankre dette i konkrete resultater,” siger Jacob Bratting Pedersen, der er partner i VF Venture.

”Investeringen fra VF Venture skal primært bruges til at udbygge den internationale salgsstyrke, og vi arbejder p.t. sammen med management teamet på at finde og tiltrække de bedste talenter indenfor inside enterprise sales til eloomi,” fortsætter Jacob Bratting Pedersen.

eloomi valgte bevidst VF Venture for at få en stærk lokal forankring.

”Flere udenlandske fonde har gerne villet være med på rejsen, men vi tror på, at vi vil stå langt stærkere overfor de store internationale aktører, hvis vi allerede har de store danske fonde i ryggen. Danmark og København er et godt signal på den globale scene, og vi har derved bevist at vores hjemlige aktører tror på os,” siger Claus Johansen.

- lb