Nordisk start-up vil give danskerne billigere strøm: Her er fem råd til at undgå at betale for meget

Nordisk start-up vil give danskerne billigere strøm: Her er fem råd til at undgå at betale for meget

Forbrugerne betaler alt for mange penge for strøm. Startup-virksomheden Hudya vil gøre elmarkedet mere transparent og fair. Sammen med forbrugerne giver de gode råd til, hvordan du undgår at falde i de store strømfælder

Knudrede kontrakter, skjulte omkostninger og tvivlsomme salgsmetoder er bare nogle af de metoder, der lever i bedste velgående i elbranchen. Men det vil den nye startup-virksomhed Hudya nu sætte en stopper for. Strøm skal nemlig være billig og betingelserne gennemsigtige.

- Hvert år bliver tusindvis af forbrugere taget ved næsen af de store elselskaber, der opkræver alt for mange penge i forhold til den vare de sælger. Hvis man som elselskab er nødt til at snyde forbrugerne for at drive forretning, ja så er der noget helt galt, siger Morten Kvam, stifter og kommunikationsdirektør i den nystartede virksomhed Hudya.

I første omgang har Hudya fokus på elbranchen, men vil også tilbyde tjenester inden for mobiltelefoni, bank, boligalarmer samt tjenester tilknyttet smarte hjem.

Danske forbrugere skal produktudvikle

Hudya ønsker at skabe en forretning på kundens præmisser. Derfor har virksomheden udviklet en digital platform for såkaldt co-creation, hvor kunder inviteres med ind i produktudviklingen og kan komme med ideer til eksisterende og nye produkter.

- Vi er ikke interesserede i at udvikle produkter, som vi bagefter skal overbevise kunderne om, at de har brug for. Vi har en anden tilgang. Vi vil gerne høre kundernes erfaringer og hvilke tilbud de ønsker og ikke ønsker. På den måde bliver kunderne vores udviklingskonsulenter, siger Morten Kvam.

Takket være moderne it-løsninger tilbyder Hudya strøm fra den nordiske elbørs Nord Pool og ud til kunderne – uden fordyrende mellemled. Samtidig får kunderne en gennemsigtig prismodel, så de hele tiden kan se markedsprisen og Hudyas fortjeneste.

Gode råd når du vælger elselskab

Elselskaberne tager ofte forbrugerne ved næsen, og det kan være svært at gennemskue de snedige salgstrick. Hudya har lyttet til forbrugernes erfaringer og giver herunder fem gode råd inden du vælger elselskab.

1. Pas på lynafleder-metoden

Lynafleder-metoden er et gammelt trick i elbranchen, hvor elselskaberne sælger kunden det billigste produkt. Og når først kunden er kommet ind i folden, så skal de ledes over på nogle dyrere produkter. Pas derfor på med at lade dig rive med.

2. Vær opmærksom på kampagneprodukter

Nogle gange sælger elselskaberne et billigt produkt til forbrugerne, som lige pludselig stiger kraftigt i pris. Her har elselskabet i ’det med småt’ skrevet, at produktet er et kampagneprodukt, men siger selvfølgelig ikke, hvornår kampagnen udløber.

3. Forny din aftale jævnligt

Flere elselskaber fornyer bevidst ikke aftaler med gamle kunder, selvom de betaler mere end nye kunder. Derfor er det altid godt som forbruger at presse på, så man altid har den nyeste aftale.

4. Vær opmærksom på dit årsforbrug

Andre elselskaber tilbyder et månedligt abonnement til en fast pris. Det lyder simpelt og billigt, men sammenligner du udgiften med den faktiske pris på børsen over et år, er det elselskabet, der tjener pengene. Derfor er det altid en god ide, at udregne, hvad du rent faktisk ender med at betale om året.

5. Gratis strøm om natten er ikke altid gratis

Nogle elselskaber tilbyder gratis strøm om natten. Her skal man dog være opmærksom på, at der stadig skal betales afgifter og transport af el, og disse udgifter udgør ofte en stor andel af den samlede elpris.

- lb