Rekordoverskud i danske Omada
Markedsudviklingen har arbejdet for os, så markedet er blevet større og kunderne er blevet mere parate til vores løsninger, siger adm. dir. Morten Boel Sigurdsson

Rekordoverskud i danske Omada

Med et overskud på over 20 mio. kr. i 2014 fordobler den danske it-virksomhed Omada for andet år i træk sit resultat

Af Lars Bennetzen

Omada udvikler og sælger løsninger til identitetsstyring og datasikkerhed, hvor væksten er fremmet af virksomheders øgede brug af data samt myndigheders stigende krav til sikring af persondata, og det har de haft stor succes med.

Omadas egenudviklede løsninger til identitetsstyring og datasikkerhed, giver ifølge Omada selv, kunderne en mere effektiv og sikker håndtering af identitetskontro af medarbejdere og samarbejdspartnere samt hvilke rettigheder de har ret til at tilgå data.

Øget effektivitet og vækststrategi

- Markedsudviklingen har arbejdet for os, så markedet er blevet større og kunderne er blevet mere parate til vores løsninger. 2014 regnskabet afspejler også, at vi har en strategi og en organisation, som til fulde forstår at udnytte vores muligheder for vækst og positionering, fortæller adm. dir. Morten Boel Sigurdsson.

- I 2014 fik vi også strømlinet vores rådgivning og leverance, hvilket har øget vores konkurrencekraft og gjort os endnu mere effektive. Det ses af regnskabet, at vi har haft gode vækstrater på vores bruttofortjeneste, samtidigt med at vi har øget vores overskud.

- Vi vil i 2015 øge investeringerne i salg, udvikling og leverance, så vi kan følge med væksten og udbygge vores førende position på markedet. Dermed forventer vi, at vi kan levere høje vækstrater i de kommende år også, slutter Morten Boel Sigurdsson.

International omsætning

Omada oplever en stærk tilgang af nye kunder på tværs af forskellige brancher og lande som Danmark, EU i øvrigt og USA. Kundelisten inkluderer finansielle kunder som JN Data, Jyske Bank, Sydbank, DekaBank og HVB Unicredit, offentlige danske institutioner og kommuner som Ballerup Kommune, Kolding Kommune samt industrielle kunder som ECCO, Dansk Supermarked, BMW Group, Bayer Group, Phillip Morris/Marlboro (Altria Group) og Mærsk.

Udviklingen øger behovet for Omadas løsninger

  1. Øget datasikkerhed er blevet centralt i en række brancher, som oplever en kraftig stigning i datamængder, der indsamles og bearbejdes til for eksempel ”big data” forretningsudvikling.
  2. Smidig og sikker adgangskontrol er blevet en nødvendig funktion for virksomheder, der ønsker at outsource forretningsområder, hvor eksterne parter skal have  adgang til data.
Nationale og internationale myndigheder har øget kravene til og kontrol med virksomheders brug af data og datasikkerhed. Blandt andet har EU varslet med store bøder til virksomheder, der ikke formår at etablere systemer til at sikre persondata.