Streaming-tjenester er fremtidens tv-kanaler

Streaming-tjenester er fremtidens tv-kanaler

Tv-markedet er i opbrud, og fremtidens tv handler ikke om enten streaming eller traditionelt tv. De to ting går hånd i hånd. Derfor udvider YouSee tv-pakkerne med masser af digitalt indhold og mulighed for at blande tv-kanaler og streaming-tjenester i én tv-pakke

Danskerne bruger mindre tid på at se traditionelt flow-tv, men det betyder ikke, at vi ikke længere ser tv. Det betyder blot, at vi i højere grad selv vil vælge, hvad vi ser, hvornår og hvor. Derfor får YouSees tv-kunder her til efteråret adgang til mere end 1000 timers underholdning, som de kan streame, når de har lyst.

"Tv-markedet er under forandring, og vi vil gerne tilbyde vores kunder masser af digitalt indhold, som de kan se, når det passer dem. Derfor har vi samlet en stor streaming-pakke med film og tv fra bl.a. Viasat, Discovery, Comedy Central og Nickelodeon, som alle vores kunder får adgang til," siger Jacob Mortensen, tv- og bredbåndsdirektør i YouSee, og understreger samtidig, at YouSee ikke kun vil samle og distribuere underholdning. De vil også producere unikt indhold til tv-kunderne.

"I et eksklusivt samarbejde med ChriChriTV og Christiane Schaumburg-Müller skaber vi et helt nyt dansk tv-univers, som vores kunder snart får adgang til. Vi vil være med til at skabe fremtidens indhold, og derfor tager YouSee nu en mere aktiv rolle i forhold til indhold. I første omgang lancerer vi 100 danskproducerede programmer i samarbejde med ChriChriTV, men vi vil eksperimentere endnu mere med eksklusivt indhold i de kommende år," siger Jacob Mortensen.

I forbindelse med lanceringen af ChriChriTV har YouSee også købt sæson 6 og 7 af Suits og den helt nye amerikanske serie The Bold Type, som YouSees kunder får eksklusiv adgang til.

Tv og streaming samles i én brugeroplevelse

De seneste år er tv-serier som Netflix' House of Cards og HBO's Games of Thrones blevet umådeligt populære i Danmark, og YouSee forventer, at streaming-tjenester bliver fremtidens tv-kanaler. Derfor vil YouSee forny det populære bland-selv-koncept, så kunderne kan vælge mellem både tv-kanaler og streaming-tjenester.

"Vores kunder skelner ikke mellem tv-kanaler og streaming-tjenester, men vælger den underholdning, de har lyst til. Derfor har mange af dem f.eks. HBO Nordic som et supplement til deres tv-pakker, men i dag skal en tv-pakke selvfølgelig også indeholde streaming-tjenester. I første omgang kan vores kunder bl.a. vælge at få HBO Nordic, C-More eller Dansk Filmskat med i deres tv-pakke, men vi arbejder på, at endnu flere streaming-tjenester skal være en del af bland-selv-pakken, hvor vores kunder kan sammensætte og ændre deres unikke tv-pakke med et enkelt klik," fortæller Jacob Mortensen.

Underholdning på flere platforme

Også tv-oplevelsen vil få et markant løft i løbet af efteråret. I dag lancerer YouSee som den første tv-distributør i Danmark en app til Android TV, og i løbet af efteråret vil en helt ny 4K tv-boks se dagens lys.

"Det skal være nemmere at se tv på den måde, der passer vores kunder bedst. Uanset om det er på den store tv-skærm eller på digitale platforme. Derfor har vi udviklet en app, der giver alle med en tv-boks mulighed for at se tv via Android TV, og inden længe lancerer vi en ny 4K tv-boks, der er både mindre og hurtigere, og hvor man kan gemme sine tv-optagelser i skyen, så man kan se dem overalt."

Nye priser fra 1. januar

De seneste år er prisen på tv steget, fordi indholdsrettigheder bliver dyrere og dyrere. Ikke mindst sportsrettigheder er blevet markant dyrere, hvor f.eks. rettigheder til særlige fodboldbegivenheder siden 2014 er steget med 50 pct. De højere priser på indhold betyder, at YouSees tv-kunder fra 1. januar vil få en prisstigning på mellem 10 og 20 kr. i måneden.

"Vi ved jo godt, at vores kunder aldrig er begejstrede for en prisstigning, og vi arbejder hårdt på at holde priserne så lave som muligt, når vi sætter os til forhandlingsbordet. Prisstigningen betyder, at vi også i fremtiden sikrer vores kunder masser af godt indhold og den bedste tv-oplevelse," siger Jacob Mortensen.

Ca. 80 pct. af YouSees bredbåndskunder vil fra den 1. januar skulle betale 10 kr. mere om måneden. Det skyldes, at YouSee investerer i netværket for at imødekomme den enorme stigning i danskernes dataforbrug. I gennemsnit stiger dataforbruget på bredbånd ca. 50 pct. om året.

- lb