Studerende bruger Big Data til at spå om sommerens ølsalg

Studerende bruger Big Data til at spå om sommerens ølsalg

Seks virksomheder har udfordret mere end 160 studerende i efterårets Open Innovation X-finale med en bred vifte af problemstillinger

Efterårets Open Innovation X (Oi-X) i DTU Skylab havde håndtering og tolkning af gigantiske datamængder fra danske virksomheder som centralt omdrejningspunkt. Feltet af udfordringer spændte vidt fra vindmølle-optimering, bakterievækst i fødevarefremstilling til indkøbsvaner hos den danske forbruger. Et enkelt team havde valgt at løse Royal Unibrews problemstilling, hvor vejrdata, produktion og salg af øl var nøgleord. Og de vandt finalen med en "Beer Forecast model".

- De studerende har en enorm viden om et område, som mange af os virksomheder ikke tidligere har beskæftiget os med. Derfor har de studerende en stor betydning for os og vi håber, at vi med dette samarbejde og initiativ, kan være med til at skabe en tæt relation mellem de studerende og os, siger Lars Jensen, CFO, Royal Unibrew A/S.

Holdet bag Beer Forecast består af fire DTU studerende, der var et af finaleaftenens helt særlige indslag, da de pitchede fra det tekniske universitet KAIST i Korea, hvor de alle er på udvekslingsophold.

Initiativet er en del af projektet Big Data Business Academy (BDBA), der udspringer af den temaindkaldelse om big data, som Industriens Fond gennemførte sidste år. Med støtte fra Fonden, skal projektet skabe større strategisk bevidsthed om Big Data hos ledelsesniveauet i dansk erhvervsliv. Det sker blandt andet gennem et efteruddannelsesforløb i Big Data, hvor 20 danske virksomheder deltager. Bag projektet står DTU Compute, DTU Business, Alexandra Instituttet, Teknologisk Institut og CLEAN.

- lb