Danskerne ønsker ikke betalingsgebyrer

Danskerne ønsker ikke betalingsgebyrer

70% af danskerne synes, at betalingsgebyret på deres mobilregning er for højt. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Wilke på vegne af teleselskabet 3

Syv ud af ti danskere er utilfredse med størrelsen på det gebyr, som de betaler for at betale deres mobilabonnement. Det viser en undersøgelse som Wilke har foretaget på vegne af teleselskabet 3.

- Vi forstår godt, at mange danskere er ærgerlige over størrelsen på deres betalingsgebyr. Man kan spørge sig selv – hvorfor egentlig betale for at betale? Ved nogle løsninger giver det mening at tage et gebyr, fordi vi har en relativt høj udgift til at facilitere løsningen. Men vi vil også meget gerne tilbyde valgfrihed, og derfor har vi to gratis muligheder, som vi tilskynder kunderne til at vælge, fordi de samtidig er mest brugervenlige, siger David Elsass, direktør for privatmarkedet hos 3.

Penge at spare

Undersøgelsen fra Wilke viser, at 22% af danskerne ikke ved, om de overhovedet betaler betalingsgebyr i forbindelse med deres telefonregning. 25% ved godt, at de betaler et gebyr, men de ved ikke hvor meget. Hos 3 opfordrer man derfor danskerne til at tjekke deres regning og tage stilling til, om en særlig type løsning er vigtig.

- Mange selskaber tilbyder flere betalingsmuligheder, og der kan derfor være penge at spare ved at skifte betalingsløsning. Der findes stadig kunder, som foretrækker at betale 49 kr. for en faktura. Men langt de fleste vil bare gerne have en billig og automatisk løsning, som kører af sig selv, og de kan med fordel vælge en anden løsning. Hos 3 anbefaler vi kunderne at bruge MobilePay eller automatisk kortbetaling, da disse løsninger er mest brugervenlige og samtidig gratis for kunden, siger Davis Elsass fra 3.

Ifølge undersøgelsen kunne 47% af danskerne finde på at skifte betalingsløsning, hvis de kunne spare penge på det.

Om undersøgelsen

Gennemført i april 2017 med 1018 respondenter repræsentativt fordelt blandt den danske befolkning.

Betaler du gebyr for at betale dit mobilabonnement?

  • Ja: 25%
  • Nej: 53%
  • Ved ikke: 22%

Ved du, hvad du betaler i betalingsgebyr?

  • Ja: 74%
  • Nej: 26%

Hvad synes du om beløbet for dit betalingsgebyr?

  • Det er ok: 24%
  • Det er for højt, men jeg har ikke undersøgt, om der findes en billigere mulighed hos mit teleselskab: 26%
  • Det er for højt, men der findes ikke en billigere mulighed hos mit teleselskab: 44%
  • Ved ikke: 5%

Kunne du finde på at ændre din valgte betalingsløsning?

  • Ja, hvis det er muligt at spare penge: 47%
  • Ja, hvis jeg får et bedre overblik: 12%
  • Ja, hvis betaling sker automatisk: 16%
  • Ja, andre årsager: 3%
  • Nej: 38%

- lb