Nej – du kan ikke gå og sms’e samtidig

Nej – du kan ikke gå og sms’e samtidig

Et studie fra Aalborg Universitet har vist, at unge, raske mennesker, der går med næsen i mobiltelefonen, går så ustabilt, at de risikerer at falde

Når vi går og læser eller skriver SMS’er, bliver vores gang så ustabil, at vi risikerer at falde. Det viser et studie, som en studerende i idrætsteknologi på Aalborg Universitet (AAU), Patrick Crowley, har lavet, dels i Frankrig, dels i Danmark. Resultatet af hans niende semesters projekt er så opsigtsvækkende, at det allerede er blevet offentliggjort i et internationalt videnskabeligt tidsskrift, Clinical Reviews in Physical and Rehabilitation Medicin – og flere artikler er på vej.

Vi KAN ikke multi-taske

- Intensiv brug af smartphone påvirker vores motorik negativt. Og mit studie viser, at når man udstyrer unge, raske mennesker med en smartphone og beder dem skrive beskeder, mens de går, påvirkes deres gangmønster negativt. Eksempelvis tager de kortere skridt, og de bliver mere usikre til bens. Kort sagt; de går lige så usikkert som meget gamle mennesker, påpeger Patrick Crowley. Han fortsætter:

- Vi udfordrer vores kognitive og motoriske evner til et punkt, hvor vi gør begge dele halvdårligt; altså både skriver beskeder og går. Så uanset hvad vi siger, kan vi ikke multi-taske – eller her; dual-taske – uden at det påvirker vores præstation.

Allerede sidste år kunne man i magasinet Videnskab læse om en undersøgelse fra Aalborg Universitet, der konkluderede, at de smartphonebrugere, der bruger telefonen særligt hyppigt, kan få muskelforstyrrelser og have svært ved at udføre opgaver, hvor de skal koordinere flere muskler på samme tid.

Til fare for os selv i trafikken

- Der er tidligere lavet undersøgelser af, hvordan vores mobilbrug påvirker trafiksikkerheden, når vi kører bil. Men der har kun været lavet begrænsede undersøgelser af, hvad der sker, når vi går og skriver SMS’er samtidig. Patricks studie bekræfter, at vi bliver så optaget af smartphonen, at vores gangmønster bliver ustabilt, og at vi eksempelvis kan glemme at se os til siderne, inden vi krydser en vej. Vi er derfor, ikke overraskende, til fare for os selv i trafikken, slår professor Pascal Madeleine fra Institut for Medicin og Sundhedsteknologi på AAU fast.

At de studerende kan vise interessante forskningsresultater frem allerede inden, de begynder at skrive speciale, glæder Pascal Madeleine, som sammen med lektor Afshin Samani og adjungeret professor Nicolas Vuillerme har hjulpet Patrick Crowley med at få sine videnskabelige resultater publiceret.

- Når vi arbejder med forskningsbaseret undervisning, er det naturligt for vores studerende selv at forske videre ud fra et emne, vi har arbejdet med, forklarer Pascal Madeleine.

- lb