Teens løber tør for data

Teens løber tør for data

En ny undersøgelse foretaget af teleselskabet 3 i samarbejde med Wilke viser, at 78 % af de danske teenagere hver måned løber tør for data på deres mobilabonnement

"Du har nu opbrugt al din data og vil opleve reduceret hastighed resten af måneden. Vil du købe mere data?". Det er en besked, som 57 % af danske familier har prøvet at få fra deres teleselskab, inden måneden er omme. 78 % af dem som oplever, at dataen slipper op, er husets teenagere.

"Det mobile dataforbrug er konstant stigende, ikke mindst blandt de unge, hvor de sociale medier for mange er en livslinje til omgangskredsen. At så mange familier oplever at løbe tør for data betyder jo desværre ekstra regninger eller en absolut afhængighed af wi-fi resten af måneden, og det er simpelthen for ærgerligt. Og så må det jo unægteligt medføre en del unødig brokkeri fra husets yngre medlemmer, når Snapchat og Facebook ikke kan opdateres", siger David Elsass, direktør for privatmarkedet hos 3.

På en andenplads over familiemedlemmer, der løber tør for data, kommer mor, med 19 % og på en 3. plads far med 16 %.

Om Wilke analysen:

Gennemført i august 2017 med 500 børnefamilier. Spørgsmålene er multiple og er et udsnit af en samlet undersøgelse.

Q1. Er der nogen i familien, der har oplevet at ét/flere mobilabonnement(er) er løbet tør for data i løbet af en måned?

  • Ja, altid 3,4%
  • Ja, nogle gange 53,8%
  • Nej, men vi bruger lige til datagrænsen 4,9%
  • Nej, det sker aldrig 35,4%
  • Ved ikke 2,6%

Q2. Hvilke(n) bruger(e) i familien har oplevet at løbe tør for data på sit mobilabonnement?

  • Barn/børn under 10 år 13,5%
  • Barn/børn over 10 år 77,5%
  • Mor 19,0%
  • Far 15,9%
  • Andre 2,1%

- lb