IP-telefoni til TV 2s journalister

IP-telefoni til TV 2s journalister

TV 2’s nye telefonsystem har givet højere effektivitet og lavere omkostninger

Af Lars Bennetzen

Sidste år stod TV 2 overfor udfordringen med at skulle skifte fra det gamle traditionelle telefonsystem, og det blev besluttet at finde et system der både kunne minimere nedetiden, øge mængden af funktioner og spare penge.

Fleksibilitet og herunder mulighed for at se brugerens tilstedeværelse var øverst på ønskelisten hvilket skyldtes at mange journalister ikke bruger meget tid ved deres skrivebord.

- Udgangspunktet i vores udvælgelse var et krav om oppetid på mindst 99,5 procent. Derefter så vi på balancen mellem ​​omkostninger og funktionalitet, fortæller Stine Pontoppidan Myltoft, der er IT Projektleder hos TV 2.

- Avayas telefonløsning IP Office, som vi endte med at vælge, lå midt i feltet hvad prisen angår, men klart i toppen, når det kom til funktionalitet og vi valgte derfor Avaya, siger Stine Pontoppidan.

Løsningen, som med 1.500 brugerlicenser er blandt de største IP Office løsninger i Danmark, blev udtænkt og implementeret af Avaya Business Partner Jansson Kommunikation.

Implementeringen gik som den skulle og de problemer, der opstod undervejs,  løste Jansson Kommunikation hurtigt og effektivt, fortæller Stine Pontoppidan Myltoft.

Telefonen som værktøj

Alle journalisterne på TV 2 kan nu optage deres samtaler direkte på telefonen og de kan starte og stoppe optagelsen når som helst i samtaleforløbet.

Med funktionen kaldet ”twinning” kan man desuden til hver en tid overføre samtalen fra sin desktoptelefon til sin mobil.

Følsomme opkald, kan således overføres til mobilen så man kan gå hen hvor der er mere privat og ikke så meget støj. Omvendt kan man også overføre samtalen fra mobilen til desktop-telefonen, hvis den eksempelvis skal optages.

Tavshed er et godt tegn

Den tredje funktion der virkelig har gjort en forskel i dagligdagen på TV 2, er det, der med et godt engelsk ord, kaldes for presence.

TV 2s reception kan nu til hver en tid se hvem i afdelingen, der er ledig til at tage et opkald og på hvilken enhed opkaldet skal overføres.

Presence er en simpel funktion, der i høj grad effektiviserer kommunikationen til og fra TV 2 og med presence undgår man at sende folk direkte videre til en telefonsvarer.

- Det tog et par måneder for alle brugere at forstå og vænne sig til mulighederne i det nye system, men journalister er ivrige efter at lære ny teknologi at kende og deres tavshed siger alt, siger Stine Pontoppidan Myltoft.

- Telefoner skal bare virke, så når de gør det, hører vi ikke noget!

Færre linjer og billigere vedligehold

Udover operationelle fordele regnede TV 2 også med at få håndgribelige omkostningsfordele ved skiftet til IP Office.

Besparelserne har vist sig som forventet, og blandt de væsentligste nævner Stine Pontoppidan Myltoft en reduktion af de årlige driftsomkostninger med 25 procent. Dette er sket uden at forringe supportaftalen, som stadig er fra 08.00 -16.00, tilføjer hun.

Yderligere nævner hun en halvering i antallet af bordtelefoner fra 800 til 400, samt at Jansson Kommunikation har været i stand til at fjerne to ISDN 30 linjer, der hver i sær kostede 15.000 kroner i kvartalet.

- Den vigtigste fordel ved den nye løsning er dog uden tvivl de nye funktioner og ikke de økonomiske besparelser, understreger Stine Pontoppidan Myltoft.