Bygge- og anlægsbranchen rykker på digital udvikling

Bygge- og anlægsbranchen rykker på digital udvikling

Der er mange timer og ressourcer at spare ved at digitalisere så mange administrative og finansielle processer som muligt. Det har man fået solidt fat på i bygge- og anlægsbranchen, som i en ny undersøgelse er rykket op på en førsteplads

Digitaliseringen har i varierende grad fundet vej til både store og små virksomheder og er blevet en naturlig del af hverdagen. Men der er stadig stor forskel på, hvor langt de danske virksomheder er nået med digitalisering - især er der signifikante forskelle på, hvilke brancher der har størst fokus på digitalisering.

Det viser Digital Index 2018, som giver et overblik over, hvor mange af de administrative og finansielle processer, som kører helt digitalt. Eksempelvis ved at fakturaer kan modtages og håndteres automatisk, så man kun skal godkende posteringerne, før de bogføres, ved at bruge elektroniske fakturaer der omgår mailsystemet. Ved at vigtige nøgletal automatisk genereres. Eller ved at timeregistrering sker fra mobilen og direkte ind i systemet.

Bygge- og anlægsbranchen i top

I 2018 er bygge- og anlægsbranchen rykket fra andenpladsen til førstepladsen over de mest digitale brancher inden for automatisering af administrative og finansielle processer.

- Bygge- og anlægsbranchens flotte placering overrasker mig ikke. Branchen har været igennem en omfattende transformation de seneste år og bl.a. implementeret digital time-, materiale- og projektstyring. Mange har set det store potentiale, der er i digitaliseringen og anvender digitale værktøjer flere steder i værdikæden og administrative forretningsgange, fortæller Mads Rebsdorf, adm. direktør i Visma Software A/S.

Klingenberg får større overblik

En af de virksomheder, der har oplevet stor effekt af at digitalisere de administrative arbejdsgange, er Klingenberg Anlæg & Kloak A/S, der har investeret i et nyt økonomistyringssystem.

- Den digitale omstilling har resulteret i, at vi har effektiviseret vores administrative processer samt fået markant større overblik. Blandt andet slipper vi for at have 500 bilag på gulvet én gang om måneden for at få overblikket, ligesom vi kan fakturere fast omkring den 25. eller 1. i måneden, hvilket er en stor lettelse, fortæller Niels Klingenberg, der er direktør og indehaver af Klingenberg Anlæg & Kloak A/S.

Turbo på digitaliseringen

På tværs af brancherne er årets totale index på 31,7 %, hvilket er en flot fremgang, da samme tal i 2017 kun lå på 24,2%. Øverst på listen ligger bygge- og anlægsbranchen, som i 2018 er nået op på 38,1 %, hvilket er en stigning på 33,5 % flere digitale processer i forhold til sidste 2017. Helt i bund ligger landbrug, skovbrug og fiskeri, hvor under en femtedel af processerne klares 100 % digitalt.

Den store fremgang er værd at bide mærke i, fremhæver Mads Rebsdorf. For selv om man er digital frontløber, gælder det om ikke at hvile på laurbærrene:

- Udviklingen går stærkt, og mange virksomheder i branchen rykker kraftigt på den digitale dagsorden. Det gælder derfor om konstant at hæve de digitale kompetencer og se potentialerne i automatisering af processer, hvis man vil styrke og forbedre konkurrenceevnen. Der er især et stort potentiale i at flytte mandetimer fra administrativt rugbrødsarbejde over på andre opgaver, som kan bidrage til at øge virksomhedens omsætning, siger Mads Rebsdorf.

Dét er Niels Klingenberg enig i:

- Selvom flere og flere virksomheder er begyndt at digitalisere flere af deres arbejdsgange, så er der stadig mange virksomheder der gør, som ”man plejer ”. Jeg tror, det bunder i, at mange ikke forstår, hvor meget tid, man sparer ved at digitalisere regnskaberne og integrere dem med andre processer som lagerstyring, tidsregistrering og projektstyring.

Stort potentiale

Af undersøgelsen fremgår det også, at jo større virksomhed, jo mere digitalisering. Til dels en udløber af, at store virksomheder selvfølgelig har gang i flere opgaver og derfor har et større behov for at få systematiseret deres processer. Men man skal ikke undervurdere, hvor meget det også i mindre virksomheder kan betyde at digitalisere.

- Mange har prøvet at få tastet forkert, at miste et bilag, at overse en betalingsfrist eller have rod i timeregistreringen. Mindre firmaer er meget følsomme overfor fejl, og det er helt afgørende for deres succes, at de bruger tiden på det rigtige. Så den rette softwareløsning kan gøre en stor forskel og skabe både mere effektivitet og tryghed. Det ved vi fra vores kunder, understreger Mads Rebsdorf.

- lb