Dansk it-virksomhed lancerer gratis alternativ til Google Maps

Dansk it-virksomhed lancerer gratis alternativ til Google Maps

Irriterende pizzareklamer fik it-virksomheden Septima til at udvikle et gratis alternativ til Google Maps. Kortløsningen er baseret på de frie danske grunddata

Selv om Septima har mere end fordoblet antallet af medarbejdere siden stiftelsen i januar 2013, kan virksomheden næppe betegnes som en it-gigant. Alligevel stiller medarbejderne nu op til kortkamp mod en af de allerstørste spillere.

For hvor danske hjemmesider hidtil har været spækket med kort fra giganterne Google og Microsoft, er der nu kommet et reelt alternativ fra Septima, der er specialister i brug af geografiske data og til daglig rådgiver blandt andet ministerier, styrelser og kommuner.

Virksomheden har udviklet en kortkomponent, som meget let kan integreres i hjemmesider. I modsætning til Googles kortløsning kræves det ikke, at man registrerer sig, og der er ikke betaling eller begrænsninger i brugen. Den nye komponent er oplagt, hvis man ønsker at vise, hvor ens firma eller butik ligger - eller hvor den lokale golfklub eller spejderhytte har til huse. Helt uden reklamer.

“Vi er nok ikke de eneste, der synes, at reklamer for et pizzeria - eller måske endda konkurrenten - er irriterende, når vi skal vise, hvor vi bor på et kort. Vi kan derfor se et behov for, at virksomheder og andre kan få vist, hvor de ligger, på et kort, uden reklamer. Vores løsning bygger på frie, danske data af meget høj kvalitet, og kortet sætter virksomhederne i centrum uden forstyrrelser. Det giver et meget professionelt udtryk,” siger direktør i Septima, Bo Overgaard.

Kortløsningen fra den lille danske it-virksomhed hedder Septima Map. Løsningen understøtter brug på mobil, tablets og PC og dækker hele Danmark. Datagrundlaget i kortløsningen er de frie grunddata, som blev frigivet af staten og kommunerne i 2013. De frie data opdateres flere gange årligt.

Kortet kan hentes på septima.dk/map