Den danske app, eTilbudsavis, opkøber norsk konkurrent for tocifret millionbeløb

Den danske app, eTilbudsavis, opkøber norsk konkurrent for tocifret millionbeløb

Ved at opkøbe sin største norske konkurrent, app’en Mattilbud, har eTilbudsavis nu omkring 1 million månedlige brugere – men ambitionerne er større

Af Lars Bennetzen

To unge iværksættere startede i 2009 eTilbudsavis-app'en. Modsat mange andre startups, som bliver solgt efter nogle år, så er eTilbudsavis nu gået den modsatte retning og har købt sin største konkurrent i Norden.

Opkøbet bringer eTilbudsavis fra ca. 650.000 til 1.000.000 månedlige brugere mens det daglige antal brugere nærmer sig 200.000. Brugerne benytter eTilbudsavis til at få inspiration fra tilbudsaviser til dagligdagens indkøb, finde tilbud i nærheden og planlægge indkøb.

Den norske konkurrent er ikke helt så gammel – faktisk startede Mattilbud først i 2013, men har i dag mere end en million downloads i Norge, hvilket gør den til Norges mest populære app.

App'en lader nordmænd finde tilbud på madvarer fra de norske dagligvarebutikker. For at bringe Mattilbud videre til næste niveau, var det dog vigtigt at finde en ny ejer med de rette ambitioner for fremtiden, forklarer medstifter af Mattilbud, Andreas Jørgensen:

- eTilbudsavis arbejder med tilbud, ligesom os, men har været i gang siden 2009 - altså tre år mere end os. De har formået at skabe en utrolig populær app med flere end to mio. downloads, alene i Danmark. eTilbudsavisapp'en er samtidigt baseret på en solid forretningsmodel, hvor der bliver skabt store fordele for detailbranchen, og holdet bag app'en har nogle spændende ambitioner for fremtiden. Det føles derfor som det helt rigtige sted at lade Mattilbud leve videre.

Store ambitioner for fremtiden

Holdet bag eTilbudsavis-app'en har store ambitioner for både Mattilbud-app'en og tilbudsavis-markedet generelt:

- Stifterne af Mattilbud har opbygget en yderst populær app. Vi har en del funktioner i vores egen app, som brugerne af Mattilbud har efterspurgt, så vi vil bruge disse til at gøre oplevelsen endnu bedre i Mattilbud. App'en er samtidigt begrænset til madvarer, som navnet indikerer, og vi har selv et bredere udvalg i vores egen app i Norge, så vi planlægger at bygge bro mellem de to apps, men beholder Mattilbud-navnet, fortæller Christian Birch, medstifter af eTilbudsavis.

300.000 downloads har eTilbudsavis i forvejen selv i Norge og med yderligere én million downloads med Mattilbud, baner opkøbet vejen for at eTilbudsavis kan bringe markedet for tilbudsaviser til et helt, nyt digital niveau i også Norge:

- Tilbudsaviserne er utroligt populære digitalt, men nuværende PDF udgave af tilbudsaviserne er samtidigt utrolig begrænset i sine muligheder. Vi har derfor lanceret Incito, som er vores nye, digitale format for tilbudsaviser. Det bygger på alt det gode fra nuværende PDF tilbudsavis, men er bygget automatisk og med fri mulighed for at udfolde digitale muligheder, fx personalisering. For nylig har hele Coop i Danmark taget Incito til sig og med Mattilbud får vi nu mulighed for at rulle Incito ud til også Norge, så det er kun starten, som vi har set med opkøbet af Mattilbud, afslutter Christian Birch.