SMV’er glemmer digitalisering

SMV’er glemmer digitalisering

Det behøver hverken at være kompliceret eller dyrt at komme i gang med digitaliseringen for danske SMV’er, mener fagchef fra Dansk Erhverv. Der findes masser af digitale værktøjer, der er gratis og brugervenlige. Her er fire lavthængende it-frugter

Det kan være en udfordring for danske SMV’er at komme med på digitaliseringsbølgen. Derfor blev en statslig pulje under Erhvervsministeriet etableret i 2018. Initiativet hedder SMV:Digital, og her kan virksomheder ansøge om midler til digital omstilling og e-handel. Ifølge Dansk Erhverv, der er repræsenteret i bestyrelsen i SMV:Digital, er det afgørende, at danske virksomheder tager nye teknologier til sig for at være konkurrencedygtige i fremtiden. Desværre ender mange SMV’er med at udskyde de digitale projekter: 

- Mange små virksomheder oplever digitaliseringen med noget abstrakt uoverskueligt, og det kan jeg egentlig godt forstå. Derfor ender det typisk med at være dag-til-dag-opgaverne, der fylde mest, og digitaliseringen må vente – og det er noget af det, vi gerne vil lave om på, siger Janus Sandsgaard, der er fagchef i Dansk Erhverv.

Ifølge Janus Sandsgaard kræver ny teknologi ressourcer, men man behøver ikke starte med store anskaffelser. Der kommer nemlig flere og flere brugervenlige værktøjer på markedet, og priserne starter fra nul kroner.

Lavthængende it-frugter

Den danske tech-startup Stinto er en digital platform, der hjælper virksomheder med at holde styr på kontaktinformation på kunder, samarbejdspartnere og leads. Ambitionen med Stinto har netop været at skabe et gratis og enkelt redskab, som gør livet lettere for virksomheder. CEO og medstifter af Stinto, Stuart Wynn, siger:

- Stinto styrker virksomheders netværk ved at skabe varige forbindelser. Et stærkt netværk er afgørende for at få succes som virksomhed i dag, da nye muligheder og salg ofte bliver skabt via forretningskontakter.

Fire forslag til digitale værktøjer

Pipedrive hjælper virksomheder med at styrke salget. Det er en platform med et enkelt setup, som salgsteams kan bruge til organisere både nye leads såvel som de lange, komplicerede slagsprocesser.

Pleo er en digital løsning til at holde styr på virksomhedens udgifter. Man slipper for papirarbejde som kvitteringer og udgiftsrapporter, da alle dokumenter gøres digitale. Programmet fungerer også som betalingskort.

Slack er en platform til intern kommunikation og deling af filer. Med Slack kan man nemt danne sig et overblik over projekter, man er en del af, og det er let at kommunikere med kollegaerne på platformen om hver enkelt opgave.

Basecamp hjælper med organisering af projekter. Man opdeler sit arbejde i projektmapper, som indeholder al materiale og kommunikation relateret til et projekt. Alle dokumenter, samtaler og opgaver samlet ét sted.

- lb