Virksomheder er skeptiske over for hypede teknologiske trends
En ny rapport fra softwarevirksomheden Endava viser, at virksomheder ikke køber ind på hypede teknologiske trends i samme grad som før
Del artiklen påI takt med at verdensøkonomien kaster mørke skygger over virksomheders investeringsambitioner, forholder de sig skeptiske over for hypede teknologiske trends.
Sådan lyder konklusionen i en ny rapport udarbejdet af børsnoterede Endava, der blandt andet leverer softwareløsninger inden for mobilitet, forsikring og betaling.
Skepsis over for hypede teknologier
Trendrapporten, som bygger på svar fra næsten 700 europæiske og amerikanske virksomheder på tværs af brancher som it, detail og finans, afslører blandt andet, at de ikke længere investerer i teknologier baseret på hype alene, som ellers har haft stor indflydelse på deres købsbeslutninger det seneste årti.
Endavas analyse tegner dermed et billede af, at virksomheder er blevet mere skeptiske over for nye teknologiske trends.
Mens fx metaverset har været nævnt som en af de mest lovende nye tech-trends, har 30 procent af de adspurgte virksomheder ingen strategi for, hvordan de kan anvende teknologien. Blandt de 30 procent, der ikke har en metaverse-strategi, svarer halvdelen, at det skyldes, at de anser teknologien som irrelevant for virksomheden.
Mindre er skepsissen, når det kommer til Web3 – en betegnelse for den næste generation af internettet, som inkorporerer blockchain og token-baserede økonomier. Her svarer hver fjerde (27 procent), at de har implementeret en strategi hertil, mens godt hver tredje (30 procent) er i færd med det.
“Virksomheder har fået en sund skepsis over for teknologier som metaverse og Web3. For mange af dem virker teknologierne irrelevante, men det er ofte, fordi de er misforståede. Der kan være store gevinster i at være frontløber på de her områder. Samtidig kan virksomheder opleve problemer, hvis de er afhængige af forældede it-systemer,” siger Philip Carl, Endavas nordiske chef og globale ansvarlige for automotive-løsninger.
Derudover konkluderer rapporten, at virksomheder på tværs af industrier helst investerer i digitale værktøjer med strategisk potentiale som fx big data (75 procent), predictive analytics (72 procent) og AI-drevet automatisering (71 procent) i modsætning til omfattende digital transformation af virksomheden.
- lb