Apple bryder med faldende salgstal: Bedste lancering i mange år

Apple bryder med faldende salgstal: Bedste lancering i mange år

#### Det er nok ingen hemmelighed, at Apple ikke har haft den helt store succes i forbindelse med lanceringen af iPhone de seneste år.

Hvert år kommer de med nye og fede features, men det synes ikke at have været tilstrækkelig for de kræsne forbrugere verden over, der ellers spændt følger med i den årlige offentliggørelse.

Men sådan så det ikke ud for få måneder siden, da Tim Cook igen præsenterede en ny iPhone for offentligheden og efterlod sit publikum måbende. For selvom den nye model er væsentligt dyrere end sine forgængere, er den blevet modtaget med kyshånd og begejstring hos forbrugeren. Og overalt i verden blev butikkerne igen overrendt af ivrige kunder, der ikke kunne vente med at få fingrene i den nye iPhone.

I artiklen her kigger vi ind i, hvad der er så anderledes ved den nye iPhone sammenholdt med tidligere modeller – og hvorfor netop denne lancering set i bakspejlet har været så succesfuld for Apple.

Ny iPhone sætter standarden og lægger afstand til konkurrenterne

En af de ting, der uden tvivl har været med til at gøre Apples seneste lancering så succesfuld, er unægteligt, at man igen har lagt ikke-ubetydelig distance til konkurrenterne. For selvom tidligere modeller som iPhone XR i manges øjne har været Apples bedste telefon, har det været nødvendigt at tage endnu mere afstand fra branchestandarden for at få brandet op på et niveau, der virker næsten uvirkeligt.

Men foruden at være helt ualmindelig i sig selv startede den nye lancering faktisk en kædereaktion i salget af tidligere modeller. Og især den førnævnte model, iPhone XR, har nydt godt af denne udvikling, da den qua sin størrelse, pris og kvalitet igen kan nyde godt af den brandmæssige værdi, produktet har.

For iPhone XR er det med til at holde liv i en generation af iPhone, der da heller ikke kan kategoriseres som ”outdated”. For med iPhone 11 som storebror repræsenterer iPhone XR en model, der for den almene dansker ligger i et mere acceptabelt prisleje. Og forhandlere rundt i landet har igen valgt at sætte fokus på iPhone XR med abonnement og iPhone XR uden abonnement, som var den også en del af den nye lancering her i efteråret.

Ny strategi eller bedre produkt?

Hvorvidt den nye succes skyldes en ny strategi fra Apple eller bare et bedre produkt, er svært at svare på. For selvom produktet utvivlsomt er i en sådan klasse, at selv Apples egne produkter har svært ved at følge med, er denne succes jo ikke udelukkende funderet i produktets kvalitet.

Derfor er der da heller ikke megen tvivl om, at det måske i lige så høj grad er en strategisk differentiering, der ligger til grund for det øgede salg – og dermed også en brandfunderet positionering, der bare tager afstand til konkurrerende brands. Netop som Apple jo har været så dygtige til lige fra begyndelsen.

En ting er i hvert fald sikkert: Med en ny forbedret salgskurve er Apple igen med i kampen om førertrøjen for verdens nok allerbedste smartphone.