De to vigtigste ting, når det gælder storage hos  slutbrugere og partnere

De to vigtigste ting, når det gælder storage hos slutbrugere og partnere

Der er sket et væsentligt skifte i enterprise storage-industrien i løbet af de sidste 12 måneder, der har ændret dialogen om storage. I de seneste år handlede de første samtaler med købere af virksomhedsstorage om omkostningseffektivitet og ydeevne. Men i dag er de to vigtigste ting, der kommer først i disse samtaler, cybersikkerhed og leveringstid. Dette er en radikal ændring, der omdefinerer strategisk planlægning og indkøb af enterprise storage-løsninger

Del artiklen på

Kommentar af: Richard Bradbury, SVP EMEA & APJ, Infinidat

Opbevaring er blevet en del af en større samtale, som et stigende antal beslutningstagere i virksomheder erkender. Det er, som om kunderne er ved at vågne op til en ny virkelighed at storage skal være en kernekomponent i en virksomheds cybersikkerhedsstrategi, og leveringstiderne for produkter er længere eller som minimum varierer fra leverandør til leverandør. En leverandør kan levere produkter på uger, mens en anden leverandør skal bruge mange måneder p at levere komplementære produkter til en end-to-end-løsning. P grund af dette skal virksomhedskøbere og it-løsningsudbydere, som leverer løsninger til virksomhedskøbere, tænke anderledes.

Tidligere var kunder og potentielle kunder, der var interesserede i at købe storageløsninger, hurtige til at tale om kapacitet, hastighed, IOPS, workloads og applikationsprofiler. Storage cybersikkerhed ville ikke engang blive diskuteret før den 8. samtale eller senere. Men i 2022 er de første tre samtaler laser-fokuseret p cybersikkerhed, og hvordan storage er et kritisk element i en overordnet cybersikkerhedsstrategi for virksomhederne.

Erkendelsen af, at primær og sekundær storage er en integreret del af en stærk virksomheds cybersikkerhedsposition, inklusive immutable snapshots, hurtig genopretning, fenced-in forensic miljøer og mere til, rammer i bred forstand hvad der holder C-niveau chefer og it-ledere oppe om natten - cyberresiliens (eller rettere, manglen på det).

Hvis en virksomhed ikke har det rette niveau af cyberresiliens indbygget i sin storage- og datainfrastruktur, er der et stort hul. Det er derfor, det i gennemsnit tager en organisation næsten 300 dage at finde ud af, om de overhovedet er blevet infiltreret af cyberkriminelle. I det arbejde, som Infinidat har gjort for at hjælpe store virksomheder med at øge deres cyberresiliens, har vi lært, hvad der skal til for at bringe storage og cybersikkerhed sammen til en end-to-end tilgang.

Selvfølgelig er konsolidering og dens dramatiske indvirkning på kapital- og driftsomkostningsstrukturer også stadig en del af disse samtaler på storagemarkedet. Efterhånden som virksomheder opgraderer for at forbedre deres cybersikkerhed, benytter de også muligheden til at konsolidere fra et stort antal arrays til petabyte-skala arrays. I stedet for at have 50 arrays, der er blevet opbygget over tid, kan de konsolidere og bruge nogle få arrays, samtidig med at de får større kapacitet, bedre tilgængelighed, uovertruffen applikationsydelse fra den virkelige verden og højere cybersikkerhed p lager. Konsolidering er også en vigtig faktor i at fremme grønne it-indsatser - mindre brug af strøm, køling, gulvplads og ressourcer.

Partnere skal tale om storagecyber-resiliens og konsolidering med kunderne. Men de skal også tackle den anden store samtalestarter, der stirrer os ind i ansigtet - nemlig udfordringen i forsyningskæden, der påvirker leveringstiderne. Kunder og partnere skal omfavne den tankegang, at strategisk planlægning skal gennemføres tidligere, og beslutninger skal træffes hurtigere. Mit budskab til kunder og samarbejdspartnere - til deres egen fordel - er dette: Tal med jeres leverandører tidligere, end I tidligere har gjort.

Forsyningskæden har sine op- og nedture for alle virksomheder (da ingen leverandører er fuldstændig immune over for omskiftninger), derfor er det smart at tale med leverandørerne tidligere, så man ikke bliver ramt direkte af en forsyningskædeproblem.

Kanalpartnere har en vigtig rolle at spille, hvis slutbrugerkunder allerede oplever forsyningskædeproblemer. Selvom Èn leverandør er i stand til at levere i løbet af få uger, siger en serverleverandør muligvis, at der vil gå 9 måneder, før de nye servere ankommer. Lagerplatformene kan ikke bruges, før serverne er installeret. Så det er her en partner kan rykke op og finde praktiske løsninger til at få servere fra en anden kilde på for eksempel en tredjedel af tiden.

Kunder bør arbejde tæt sammen med deres partnere og leverandører for at være kreative omkring, hvordan de kan fremskynde leveringstidslinjer. Det lyder måske som meget hårdt arbejde, men det vil faktisk hjælpe med at forhindre større problemer hen ad vejen. Der er kunder, der bestiller produkter nu, men disse produkter kommer først i september. De tænker fremad. De fremskynder beslutninger, mens de kortlægger og opfylder deres strategiske planer.

Driftssikkerheden i deres virksomhed afhænger af disse tekniske og forretningsmæssige beslutninger. Ingen ønsker ikke at skulle stå over for en vred administrerende direktør, der vil vide, hvorfor man ikke kan få it-produkter, der er nødvendige for at understøtte den næste fase af virksomhedens digitale transformationsinitiativ eller forhøje DevOps eller hjælpe dem med at forhindre malware og ransomware-trusler. Ingen ønsker ikke at skulle forklare bestyrelsen, hvorfor datainfrastrukturen ikke kunne skaleres. Og ingen ønsker at skulle stå over for bøder fra en regering for manglende sikring af cyberresiliens, hvilket fører til eksponering af følsomme data. Bliv ikke fanget digitalt p bagkant.