AI forudser hvornår du bliver træt af reklamer

AI forudser hvornår du bliver træt af reklamer

Adobe lancerer nu et nyt betaværktøj, der kan beregne, hvornår forbrugerne rammes af tilbudstræthed. Samtidig løfter Adobe sløret for fire andre AI-baserede værktøjer

Mange nordiske brands er allerede godt i gang med at bruge kunstig intelligens og maskinlæring til at forbedre deres kunderelationer, og nu kommer der fem nye AI-baserede værktøjer fra Adobe.

  1. Se, hvornår dine kunder er trætte af dine reklamer Med Journey AI (beta) kan marketingfolk forudse det bedste tidspunkt, frekvens og kanal til at reklamere til deres kunder. Værktøjet inkluderer en såkaldt ‘fatique score’, som kan bruges til at se, hvornår kunderne sandsynligvis vil blive trætte af at få tilsendt marketingbudskaber fra dit brand.
  2. Fang dine kunder, når de er på vej ud Brands har ikke tidligere kunne grave dybt nok i deres data til at forstå de underliggende årsager til, at én gruppe af kunder handler på en måde fremfor en anden. Customer AI kan hjælpe brands med at analysere al deres historiske og real-tidsdata på tværs af forretningen. En abonnementstjeneste kan fx kigge nærmere på kunder, der er tilbøjelige til at afmelde deres abonnement på grund af prisfølsomhed og målrette særtilbud til dem.
  3. Find de mest lovende nye leads Marketingansatte, der arbejder med B2B-kunder, har nogle helt særlige udfordringer. Det kan være svært at se virkningen af diverse marketingindsatser og gennemskue, hvor langt kunden er på sin købsrejse. Leads-AI (beta) udnytter adfærdssignaler i realtid til at hjælpe brands med at forudse, hvem der har størst sandsynlighed for at blive til varme kundeleads, så brands kan målrette kampagner mod dem.
  4. Se hvilke touchpoints, der performer bedst
  5. Med Attribution AI er det let at få indsigt i kunderejsen. På tværs af traditionelle reklamer, e-mailmarketing og sociale medier kan værktøjet hjælpe med at vægte vigtigheden af hvert enkelt touchpoint - både fysisk og digitalt - og herefter foreslå budgetoptimering, prioritering af kanaler osv. På den måde kan brands sikre sig, at deres annoncekroner bruges de rigtige steder. Værktøjet kører ved hjælp af kunstig intelligens, så medarbejderne slipper for at bruge mange timer på analysearbejde.
  6. Sæt fokus på indhold, der virker bedst Brands bruger mange ressourcer på at skabe smukt, engagerende indhold til deres digitale platforme, og de er derfor naturligvis også interesseret i, at det også performer godt. Content & Commerce AI (beta) bruger kunstig intelligens og maskinlæring til at analysere, hvordan indholdet performer og giver vejledning til, hvordan det kan forbedres. Samtidig kan værktøjet bruges til at lave automatiserede produktanbefalinger på webshops baseret på kundernes adfærdssignaler og præferencer.

”Det kan ikke benægtes, at AI og maskinlæring allerede har gjort brands bedre rustet til at levere mere relevante kundeoplevelser. Men sandheden er også, at det fulde potentiale langt fra er forløst. Med de nye intelligente services kan brands grave sig dybere ned i data og få databaserede forudsigelser om forbrugeradfærd, der vil forbedre hele kundeoplevelsen,” siger Steve Allison, Head of Product Marketing, Audience and Platform Technologies, Adobe EMEA.

Tech-virksomheden NVIDIA har som én af de første virksomheder brugt Adobes nye betaværktøjer. NVIDIA har blandt andet brugt Journey AI til at forbedre sin e-mailåbningsrate med 14 pct., fordi de har fået en bedre forståelse for, hvornår det er bedst at sende mails ud. Og med Attribution AI har virksomheden fået fem gange flere betalende registreringer i forbindelse med nylige eventkampagner.

De intelligente værktøjer er tilgængelige i et centraliseret område af Adobe Experience Platform, hvilket betyder, at teams nemt og hurtigt kan tilgå dem og foretage ændringer.

- lb