Tilgængelighed er en afgørende faktor for cloudleverandører

Tilgængelighed er en afgørende faktor for cloudleverandører

I slutningen af 2017 udgav alle medier med interesse i teknologi deres ’årets største-’ og ’årets bedste’-lister. De inkluderede ting som innovation, softwareløsninger og spil. Og selvfølgelig hackerangreb

Kommentar: Af Victor Engelbrecht Dohlmann, Nordisk salgsansvarlig, Veeam

Sidste års ’største databrud’-artikler blev et uheldigt navneopråb over tech-giganter og prominente cloudleverendører, fra IBM og Apple til AWS. CNN døbte 2017 ’året hvor intet virkede sikkert” efter de fandt ud af at både virksomheder og den offentlige sektor blev svigtet af sikkerhedsfejl. Samtidig forsøgte Uber, velvidende om den offentlige granskning, som cyberangreb tiltrækker, at bestikke sine hackere, hvilket kun skabte yderligere problemer.

Den voksende udfordring for tech-virksomheder er, at de fleste af disse lister går ud over at diskutere de finansielle tab, som når op mod hundredevis af millioner. De viser også gerne de potentielle fejl ved cloud, og hvordan svagheder i cloudløsninger og -virksomheder kan forstyrre arbejdslivet for kunder verden over.

Hver eneste gang et cloudnedbrud sker, bliver slutbrugere svigtet, tjenester forstyrret og omdømmer skadet. I takt med at cloud ændrer sig og bliver en integreret del af økosystemet hos enhver stor, global virksomheder, er det essentielt, at leverandørerne stopper bølgen af ødelæggende nedbrud, og lægger ligeså meget vægt på tilgængelighed og backup til kunderne, som på deres vækst og opkøb. Dette er morgendagens cloud’s slagmark.

Cloudmarkedet i udvikling

Cloudområdet er et enormt og stadigt voksende marked. Forrester estimerer, at markedet vil være 178 milliarder dollars værd i 2018 (en stigning fra 146 milliarder dollars i 2017), og at det vil blive ekstremt konkurrencepræget.  På trods af det, så er det stadig AWS, der dominerer markedet, og nogle eksperter forudser, at de kommer til at sidde på omkring 35 pct. af markedet. Det betyder, at nuværende prominente brands og ambitiøse nystartede brands alle konkurrerer om en forholdsvis lille del af kagen.

Dette forklarer de ambitiøse planer, som mange leverandører har haft for vækst og kundetilgang de seneste år. En strøm af nylige fusioner (inklusiv ANS’s opkøb af Webantic og McAfee’s opkøb af Skyhigh) viser, at ledende tech-virksomheder forsøger at udvide deres cloudtilbud og styrke deres positioner på et marked, som kræver mere og mere.

Spørgsmålet, som alle involveret i cloud skal besvare, er dog, hvordan man støtter de kunder, der allerede er om bord?

Angreb og tab

Sidste år blev Verizon ramt af et databrud, der resulterede i at seks millioner kunders persondata blev lækket online. Årsagen var en fejlkonfigureret indstilling på en cloudserver ejet af en tredjepart.

Det medfører, at seks millioner mennesker (potentielt flere) er utilfredse med Verizon. Og derfor er Verizon utilfreds med sin leverandør. Og medierne sværmer om dem begge med spørgsmål og beskyldninger.

Udfordringen for cloudleverandører er, at forventningerne til kvaliteten og tilgængeligheden af cloudtjenester stiger. Utallige privatpersoner og virksomheder sætter deres lid til specialiserede cloudleverandører, og forventer at deres data, værktøjer og applikationer bliver lagret sikkert og er tilgængelige, præcis når de har brug for det.

Udfaldet ved disse forventninger er, at fejl, såsom dem Verizon oplevede, hurtigt bliver dømt uacceptable. Virksomheder, der svigtes af deres cloudpartnere, kan let flytte deres forretning til en konkurrent - og det samme gælder privatpersoner, der oplever problemer med tilgængelighed fra deres cloududbydere. Det bliver fortsat et mere sandsynligt udfald, fordi konkurrencen er så stor. Derfor er det op til cloudleverandørerne at sikre, at deres tjenester ikke svigter kunderne.

Bedre backup, bedre cloud

I takt med at det bliver vigtigere at skille sig ud på cloudmarkedet, er et af hovedområderne som en cloudleverandør kan sælge sig selv på, garantier om tilgængelighed af tjenester, databeskyttelse og backup. Med andre ord, de skal i så høj grad som muligt fjerne de risikofaktorer, der kan skuffe kunderne og medføre negative historier i medierne.

Havde Verizons uheldige cloudpartner eksempelvis haft en backupløsning separat fra deres primære infrastruktur, så kunne den menneskelige fejl, som gjorde at seks millioner brugeres persondata blev lækket, måske have fået mindre alvorlige konsekvenser.

Selvfølgelig er det let at være bagklog. Men disse eksempler på, hvad der måske kunne have forhindret problemerne, handler ikke om at være bagklog. De handler derimod om at give cloudleverandørerne de bedste chancer for at overkomme problemer med deres tjenester i fremtiden, og hjælpe dem med at holde på de kunder, som de har arbejdet hårdt for at få.

Kort sagt: Vi kan ikke gøre noget ved de hackerangreb, der kontinuerligt forstyrrede 2017 nu. Men vi kan lære af dem og sørge for, at 2018’s liste over ’største nedbrud’ måske bliver sværere at udarbejde. Og når løsningen på så mange af de største udfordringer indenfor teknologi er noget så simpelt som at udnytte styrken fra backup til at støtte cloudområdet, så virker det fjollet ikke at tage nogen positive skridt i den retning.